Kleinste reddingspost Noordzeekust bereidt zich voor op topdrukte

Foto: NH Nieuws

Het strand van Heemskerk is met de auto niet bereikbaar en is daardoor een van de rustigste stranden van de Noordzeekust. Maar met de hitte van deze week in aantocht gaat het ook hier druk worden de komende dagen. Dat betekent dat de vrijwilligers van de reddingsbrigade in de startblokken staan.

Topdrukte op het strand betekent immers dat van hen het uiterste gevraagd wordt, zeker nu het CBS bekend maakte dat in 2018 138 badgasten zijn verdronken, onder wie 112 Nederlanders. Dat is bijna een kwart meer dan in 2017.

De vele warme dagen worden aangevoerd als voornaamste oorzaak van het grote aantal slachtoffers. Bij de reddingsbrigade in Heemskerk denken ze dat de risico’s kunnen worden verkleind als mensen beter opletten. Frenk Hartog: “Elkaar in de gaten houden is heel belangrijk. En je vooraf goed informeren. Is het wel veilig om te zwemmen? Welke vlag hangt er? Zijn er mogelijk muien?”

Klik HIER voor de reportage van mediapartner NH Nieuws.