Gemeente Heemskerk doet lachgas in de ban tijdens feestweek

Foto: Pixabay/Wikipedia

Er mag geen lachgas worden verkocht tijdens de Heemskerkse Volksfeesten in september. Vooral in combinatie met bier vreest de gemeente voor gedrag dat een bedreiging is voor de sfeer van het evenement.

(bron: NH Nieuws)

Lachgas is een zogeheten partydrug en legaal te koop als patronen voor bijvoorbeeld slagroomspuiten. Inademen van lachgas – veelal via een ballonnetje – veroorzaakt een korte roes. Gebruik van lachgas is landelijk niet verboden.

Om het tijdelijke verbod in Heemskerk af te dwingen, heeft de gemeente een ventverbod ingesteld. In de APV (Algemene Plaatselijk Verordening) is het wel toegestaan om te venten (verkopen zonder vaste plaats). “We willen de jeugd er graag van afhouden”, zegt wethouder en loco-burgemeester Aad Schoorl. “In combinatie met alcohol is het niet wenselijk dat mensen het gaan verkopen.”

Klik HIER voor de reportage van mediapartner NH Nieuws