Vrouwen met duiven: die van Gitta Twaalfhoven vliegen over Heemskerk en Beverwijk

Zie je een zwerm duiven over Heemskerk en Beverwijk vliegen? Grote kans dat dat de duiven van Gitta Twaalfhoven uit Uitgeest zijn! Zij leert haar jonge duiven de weg naar Uitgeest vinden door ze op jonge leeftijd los te laten boven Heemskerk en Beverwijk.

Gitta is niet alleen duivenmelker, maar ook initiatiefnemer van de Ladies League. Een club van vijfentwintig vrouwelijke duivenmelkers.

“De Ladies League is een groep dames die in Noord-Holland met hun duiven vliegen”, vertelt ze, “Hun mannen hebben over het algemeen duiven en dit jaar is bedacht om de vrouwen meer bij de sport te betrekken. In Nederland is het ontstaan door een vrouw die de ‘Roze Ringen Race’ organiseerde. Deze race houdt in dat elke duivenmelker roze ringen kon kopen. Deze ringen deden we jonge duiven om en daarmee vlogen we en zo ontstond dat dit jaar voor het eerst.”

Een ander lid van de Ladies League is Mary Duindam. “Ik had er eigenlijk niks mee, moet ik eerlijk zeggen. Ik vind het prima dat mijn man een hobby heeft en dat hij dat met die duifjes doet. Maar nu ze die damescompetitie in het leven hebben geroepen werd ik enthousiast. We doen het best aardig en kunnen leuke prijzen winnen. Dus werd ik best fanatiek.” En met succes, want zij won met één van haar duiven een auto naar keuze met een volle tank waarmee ze een weekend weg mocht met haar vriendinnen.

Het hele verhaal zie je in het videoverslag (klik hiervoor op de hoofdfoto bovenaan dit artikel). Daarin zie je onder andere hoe een dag van een duivenmelkster eruit ziet.