Bijna alle top-kortebaners donderdag 5 september naar Heemskerk

Foto: Wim Meijer Fotografie

Op de Marquettelaan in Heemskerk verschijnt donderdag 5 septeber weer het maximale aantal paarden aan de start, met vrijwel alle top-kortebaners van dit moment.

(bron: Harddraverij Vereniging Heemskerk)

Titelverdediger Hero Baldwin, Nederlands Kampioen Doc Holiday, Dutch Buitenzorg, Eliot Charisma, Southwind Raptor, Barbert, Panic Launcher, Archange de Jiel, Bronco Boko: het zijn nog niet eens alle kanshebbers voor de winst tijdens de Grote Prijs van Rabobank IJmond. Er moesten 7 paarden worden uitgeloot.

IJmond Pikeursprijs
Spannend wordt het ook bij de ontknoping van de Pikeursprijs van de IJmond: Lindsey Pegram voert het klassement aan en komt met Eliot Charisma en Southwind Raptor, twee absolute toppaarden, aan de start. Haar directe achtervolgers John de Leeuw, die Panic Launcher en Archange de Jiel rijdt, en John Dekker met Broer van Bremen en Boucher le Blanc doen ook nog volledig mee voor de IJmondprijs van €1.000.

Nieuw: Winscore Snelspel
Dat er zoveel kanshebbers aan de start verschijnen maakt de dag extra interessant voor wie een gokje wil wagen bij de totalisator. Wie het wedden op paarden ingewikkeld vindt, kan sinds kort gebruik maken van het Winscore Snelspel. Bij het populaire Winscore-spel is het de bedoeling van elke rit in de eerste omloop (en desgewenst ook de tweede) de winnaar te voorspellen. Wie voor het Snelspel kiest krijgt hulp van de computer: die berekent aan de hand van de ranking scores van de paarden én op basis van wat de kenners spelen, welke paarden de beste kansen hebben. Dat betekent snel een leuke kans op een stevige prijs, want de Winscore-uitbetalingen lopen vaak in de honderden euro’s. Het spel kan al vanaf €2 gespeeld worden. Winnend, Plaats, Duo en Trio zijn de andere wedspellen waarmee de draverij voor een paar euro de hele dag spannend blijft.

Wedden via internet: €25 bonus
De totalisator is zoals gebruikelijk op drie locaties langs de baan te vinden. Aan weerszijden van het middenstek, op de Jhr Geverslaan en de Mozartstraat, zijn de grote wedloketten waar voor het eerst dit jaar ook met pin betaald kan worden. Even voorbij de start aan de rechterzijde van de baan zijn nog twee totalisatorkassa’s voor wie de menigte (en de rijen) op het middenstek wil vermijden. Hier kan alleen contant worden betaald. De laatste jaren neemt ook het wedden via internet enorm toe. Leden van de harddraverijvereniging hebben op hun kaarten allemaal een link ontvangen om een account aan te maken op runnerz.nl, de officiële site van de totalisator. Dat levert een welkomstbonus op van €25.

Bezoekers wordt aangeraden tijdig in te zetten: zodra de eerste start is gevallen, kan er niet meer worden gewed op de eerste omloop. Het advies is om uiterlijk rond 13.00 uur de weddenschappen op te geven bij de totalisator. Wie zijn keuze al heeft gemaakt kan hiervoor ook bij Gelukszaak Bekker in de Deutzstraat terecht.