Expositie Nora van Klingeren in Gemeentehuis Heemskerk

Foto: Stichting Kijk!Heemskerk (aangeleverd)

Werken uit alle windstreken samengebracht in expositie ‘Hermes op pad’ van de Stichting Kijk!Heemskerk

Op vrijdag 20 september om 16.00 uur wordt in de hal van het gemeentehuis van Heemskerk de expositie “Hermes op pad” van Nora van Klingeren geopend. Deze expositie van de Stichting Kijk!Heemskerk, is te zien tot en met donderdag 17 oktober.

Nora van Klingeren
Nora van Klingeren (1956, Amsterdam) maakt wandkleden van vervilte wol en handgeschilderde en gezeefdrukte zijde. Nora maakt haar vilt zelf en verwerkt hierin stukken met door haarzelf met zeefdruk bedrukte en geschilderde zijde. Het maken van de wandkleden doet zij deels met de hand en een deel met de viltmachine. De werken zijn in een stalen lijst vervat. Nora van Klingeren: “Ik vind de combinatie van het harde staal en het zachte vilt mooi. Ik wil deze combinatie in de toekomst verder uitdiepen tot een  mooie balans tussen staal en stof ontstaat.”

foto: Stichting Kijk!Heemskerk (aangeleverd)

Verschillende wandkleden series
Veel werk van Nora van Klingeren staat niet op zich maar horen in een serie. Voor de wandkleden op de expositie in het gemeente van Heemskerk vindt zij inspiratie o.a. in de hardwerkende mens, de havenarbeider, de ruwe gezichten zijn daar voorbeelden van. Ze maken onderdeel uit van een serie waar een overkoepelend verhaal bij hoort.

foto: Stichting Kijk!Heemskerk (aangeleverd)

Er zijn ook werken te zien uit de serie “Aangroeien en Aangroeiers”, over de ontwikkeling van de nieuwe woonwijk in de Houthaven in Amsterdam. “Mining Landscape” hoort bij de serie “Chiatura, crossroad for Architecture and textile”. Werken uit deze expositie met thema Japan, gaan een onderdeel vormen van een nieuwe serie “Observaties uit het land van dingetjes maken”.

Omdat de werken die op deze expositie hangen, werken uit alle windstreken zijn. Heeft de expositie de titel  “Hermes op pad” gekregen. Hermes is de god van de reizigers.

Nora van Klingeren over haar werk: “Voor een deel ben ik autodidact. Maar bouwkunde, mijn basis opleiding, komt zeker voor werken in opdracht van pas. Ik kijk in het huis naar de lijnen, wat goed past in het interieur, naar vormen en verhoudingen. Dus ik ben deels autodidact, maar neem ook deels bagage mee. Mijn zijdeleverancier zegt wel eens, ik kan wel zien dat je niet uit de textielhoek komt. Mensen die uit die hoek komen, zien het meer als een eigen product, terwijl het voor mij meer een middel is om uitdrukking te geven aan waar ik mee bezig ben”.