Open Monumentendag in Heemskerk van start met opening hersteld monument

Foto: Gemeente Heemskerk - aangeleverd

HEEMSKERK – Op vrijdagmiddag 13 september opent wethouder Aad Schoorl om 15.30 uur in het kader van de Open Monumentendag het herstelde provinciale monument aan de Zuidermaatweg. Het gaat om een serie grenspalen die deel uitmaakt van de Stelling van Amsterdam.

In het weekend van 14 en 15 september is het weer Open Monumentendag. Dan staan duizenden monumenten in heel Nederland een dag of weekend lang gratis open voor het publiek. De Open Monumentendag biedt daarmee iedereen de mogelijkheid om kennis te maken met monumenten.

Aftrap
De aftrap van de Open Monumentendag in Heemskerk vindt plaats op vrijdagmiddag 13 september 2019 om 15.30 uur. Iedereen is welkom om aanwezig te zijn tijdens de opening en daarna mee te wandelen over de Zuidermaatweg vanaf de Hoflaan tot aan de Broekpolder. De wandeling gaat langs de herstelde grenspalen van de Stelling van Amsterdam.

Herstelde grenspalen
Veel mensen kennen ze niet: de grenspalen (of limietpalen) langs de Zuidermaatweg. Deze hardstenen paaltjes, allemaal genummerd voorafgegaan door de letter ‘O’ van oorlog,  markeren het militair terrein van de Stelling van Amsterdam. Onlangs is het herstel en daarmee ook de zichtbaarheid van de palen aangepakt: kapotte palen zijn hersteld, weggezakte palen zijn weer rechtgezet en op de plekken van een aantal ontbrekende palen zijn replica’s neergezet. In de Broekpolder zijn tegels geplaatst  op drie plaatsen waar oorspronkelijk palen stonden. Dit project is in samenwerking met Provincie Noord-Holland tot stand gekomen.

Stelling van Amsterdam
Rondom Amsterdam staat een bijzondere verdedigingsring van 42 forten en 4 batterijen en een grote hoeveelheid aan dijken en sluizen: de Stelling van Amsterdam. De Stelling staat sinds 1996 op de lijst van UNESCO Werelderfgoed. Op het grondgebied van de gemeente Heemskerk liggen acht onderdelen die de status van provinciaal monument hebben. We hebben het dan onder andere over Fort bij Veldhuis, dijken en grenspalen.

Open Monumentendag
Meer informatie over Open Monumentendag in Heemskerk en omgeving kunt u vinden in de brochure die is samengesteld door het Regionaal Comité Open Monumentendag. Deze brochure is gratis verkrijgbaar in het gemeentehuis van Heemskerk, Stumpel en de Patatoloog. Op internet kunt u meer informatie vinden op www.openmonumentendag.nl.

(foto: Gemeente Heemskerk – aangeleverd)