Cultuurhuis Heemskerk zet zaterdag deuren wagenwijd open

Foto: Wim Meijer Fotografie

Zowel in als rond het Gemeentehuis van Heemskerk wordt ’t zaterdag 14 september genieten van alle mogelijke vormen van cultuur tijdens de ‘Open Dag’ van het Cultuurhuis. Grote en kleine concerten, workshops van allerlei vormen van beeldende kunst, theater, Muziek op Schoot voor de allerkleinsten, Muziekspeeltuin met Juf Deborah en, niet te vergeten, een enorme ‘limonadekoe’!

Zaterdag 14 september houdt Cultuurhuis Heemskerk weer de jaarlijkse Open Dag als opening van het nieuwe cultuurseizoen. Het wordt het tweede seizoen op de nog nieuwe locatie in het Gemeentehuis, waar inmiddels iedereen zijn/haar weg heeft gevonden.

Monique Schievink, projectleider bij het Cultuurhuis, geeft ook aan erg blij te zijn met de enorme mogelijkheden die het centrum biedt. Op de oude locatie was het toch vooral Muziekschool, terwijl nu ook beeldende kunst en vooral ook theater een duidelijk plaats hebben gekregen binnen de muren van het Cultuurhuis. Met de Open Dag van zaterdag hoopt Monique dan ook dat de Theaterafdeling een extra boost zal krijgen:
“Onze theaterdocent Faye Pheil  geeft zaterdag tweemaal een workshop theater van een half uur bij het podiumpje in de bibliotheek. En daarbij hebben we voor het komende seizoen zowel voor kinderen als volwassenen leuke cursussen in de planning zoals musicalworkshops, theaterworkshop ‘griezelen’, acteren voor de camera, mini-musical en, leuk om van alle theateronderdelen te ‘proeven’ een Proeftuin waarbij de jeugd in 8 lessen kan kennismaken met 4 verschillende theater-onderdelen”.Concerten
Tijdens de Open Dag speelt muziek uiteraard een belangrijke rol. Op het Gemeentehuisplein, in de hal van het gemeentehuis en op het ‘Cultuurhuispleintje’ zijn allerlei grote en kleine concerten. Zo geven het Tata Steelorkest en St. Caecilia een optreden in de hal. En voor wie mee wilt doen: dat kan met het ‘meespeelorkest’ om 13.40 uur. Een verder geven ook de dwarsfluitleerlingen en de strijkers een concert onder leiding van Kana op de vleugel in de hal van het Gemeentehuis.

Verder geven leerlingen en/of docenten zaterdagmiddag ook kleine concertjes zowel buiten als binnen in het cultuurhuis.  Daarbij wordt ook de mogelijkheid gegeven om zelf een instrument uit te proberen. Het zal je verbazen….met een beetje hulp van de docent krijg je al mooie klanken te horen.

Muziek… je kunt er niet jong genoeg mee beginnen
Dat ook de allerjongste kinderen al kunnen genieten van muziek blijkt bij de workshop ‘Muziek op Schoot’. Hierbij kunnen kinderen van 1,5 tot 4 jaar samen met hun vader, moeder, opa of oma liedjes zingen, ritmespelletjes doen en lekker bewegen op muziek. Jong geleerd is oud gedaan… De workshop is zaterdagmiddag van 14.00 tot 14.30 uur in de grote zaal.

En voor de ‘ietsje oudere kinderen’(van 4 t/m 6 jaar) is er de workshop Muziekspeeltuin. Hierbij kunnen de kinderen muziekinstrumentjes uitproberen en daar leuke (ritme-)spelletjes mee doen. Juf Deborah weet elk kind te verrassen met muziek. De workshop is van 15.00 tot 15.30 uur, eveneens in de grote zaal.Bijzonder onderdeel van de Open Dag is ongetwijfeld het uitproberen van allerlei instrumenten, zoals de magische harp, die zelfs kinderen vanaf 4 jaar al kunnen leren bespelen, of de blokfluit van 2 meter?

Met je eigen stem
En soms heb je ook géén instrument nodig. Dan doe je het met je eigen stem. En ook dat kan tijdens de Open Dag bij zangdocente en singer-songwriter Suus de Groot. Suus is onder andere bekend van haar band Sue the Night.

Nog meer en ook op meer locaties
Hoewel het programma van de Open Dag stampvol zit met activiteiten is het natuurlijk onmogelijk om echt alles in drie uurtjes te tonen. Wil je echt overzicht krijgen van wat er in het komende jaar op cultureel gebied allemaal te beleven is in Heemskerk kom dan in ieder geval zaterdag langs tijdens de Open Dag, proef van alles wat het Cultuurhuis te bieden heeft, en laat je verder informeren over alle activiteiten op al die verschillende locaties.

Het Cultuurcentrum is dan wel gevestigd in het Gemeentehuis, neemt niet weg dat er ook op diverse andere locaties activiteiten worden georganiseerd, zoals in Chateau Marquette (Theaterdiners en Prélude Marquette Classique) en in en rond kasteel Assumburg, waar maandelijks beeldende workshops zullen worden gegeven in (afhankelijk van het weer) in de tuinen of in het Koetshuijs. Denk daarbij aan tekenen, schilderen, speksteen fotograferen, etc.

Open Dag
De Open Dag in en rond het Gemeentehuis van Heemskerk is op zaterdag 14 september van 13.00 uur tot 16.00 uur en is gratis toegankelijk. Nieuws.nl is ook aanwezig en zal, samen met de regionale tv-stations, zeker aandacht besteden aan de Open Dag.