Strijd om behoud van kortebaandraverijen in volle gang

Foto: Wim Meijer Fotografie

Dertien Noord-Hollandse gemeentes, waaronder de vijf IJmondgemeentes Beverwijk, Heemskerk, Velsen, Uitgeest en Castricum, slaan de handen ineen om de traditie van het kortebaandraverijen te behouden.

(bron: NH Nieuws)

Deze gemeentes vrezen dat het cultureel erfgoed verdwijnt door de nieuwe regels van de belastingdienst en willen dat voorkomen. De burgemeesters van deze Noord-Hollandse gemeentes, waar veelal jaarlijks het kortebaandraverijen wordt georganiseerd, maken zich samen sterk. Met collega’s uit Zuid-Hollandse gemeenten trekken ze samen naar de Tweede Kamer om daar duidelijk te maken wat de nieuwe regels voor gevolgen kunnen hebben voor de organisatie van de sport.

Geen geld meer voor lokale vrijwilligersorganisaties
Ze zijn kritisch. Als de nieuwe wet van kansspelbelasting namelijk wordt doorgevoerd in 2021, betekent dit dat de Belastingdienst de helft van de opbrengsten van deze sport gaat innen. Voorheen was dit geld bestemd voor de lokale vrijwilligersorganisaties van de draverijen. Geld wat zij hard nodig hebben en waar ze zwaar door worden getroffen als dit wordt weggenomen. En daar staan de gemeentebesturen niet achter.

De gemeentes Medemblik, Drechterland, Enkhuizen, Beverwijk, Heemskerk, Velsen, Uitgeest, Zaanstad, Purmerend, Schagen, Heiloo, Castricum en Bergen doen er alles aan om de schade van de nieuwe wet te beperken.

Als er geen behulpzame reactie komt uit Den Haag, bereiden ze zich voor om in de bres te springen en actie te ondernemen. Welke vorm dit precies gaat krijgen, is alleen nog niet bekend.