Rabobank IJmond verdeelt 60.000 euro over 140 clubs

Foto: Reinder Weidijk (aangeleverd Rabobank IJmond)

Rabobank IJmond heeft maandagavond 7 oktober 60.000 euro verdeeld over 140 verenigingen en stichtingen uit de regio. Dat gebeurde op de eerste Rabo ClubSupport Uitreikingsavond in de Stadsschouwburg Velsen. Vijf clubs gingen naar huis met 2.000 euro, zes met 1.000 euro.

Leden van Rabobank IJmond konden vorige maand via een speciale website stemmen op hun favoriete club. Van die mogelijkheid werd goed gebruik gemaakt, want in totaal werd er meer dan 2.000 keer gestemd. De zes clubs met de meeste stemmen ontvingen een cheque van 1.000 euro. Dat waren KWF Kankerbestrijding afdeling Velsen, Reddingsbrigade Heemskerk, ADO’20, IJmuider Reddingsbrigade, Hospicegroep Midden-Kennemerland en Openluchtzwembad De Zien.

Het cement van de samenleving
De cheques werden uitgereikt door burgemeester Dales van Velsen, wethouder Erol van Beverwijk en wethouder Schoorl van Heemskerk. Zij benadrukten het belang van het verenigingsleven voor de regio en bedankten de vrijwilligers voor hun inzet. ‘Jullie zijn het cement van de samenleving’, zei Schoorl. ‘Clubs hebben het zwaar. Ledenaantallen en sponsorinkomsten lopen terug. Daarom ben ik ontzettend blij met dit initiatief van de Rabobank, want het zorgt voor een welkom steuntje in de rug.’

De ledenraad van Rabobank IJmond deelde nog eens vijf cheques uit aan clubs in een bepaalde categorie. De gelukkigen waren SV Wijk aan Zee (duurzaam en innovatie), Stichting Speeliomare (investeren in de jeugd), IJmuider Reddingsbrigade (trainen en opleiden), Hospicegroep Midden-Kennemerland (zorg en welzijn van anderen) en Paardrijden Gehandicapten In het zadel (verbeteren van faciliteiten en materialen). Deze clubs krijgen maar liefst 2.000 euro bijgeschreven op hun rekening.

Bij de uitreikingsavond waren ruim 550 mensen aanwezig en daarmee zat de schouwburgzaal goed vol. Sommige clubs hadden er een leuk uitje van gemaakt, zoals de Delta Singers uit IJmuiden die met bijna 50 leden naar de Stadsschouwburg Velsen waren gekomen. Muziekvereniging Soli zorgde voor een swingende omlijsting, terwijl de leden van theatergroep Second Opinion de avond op komische wijze aan elkaar praatten. Speciale gast was het gerenommeerde cabaretduo Arie & Silvester, dat vorig jaar een glorieuze comeback maakte met hun hoogtepunten-show ‘Wie?’.

‘Met ClubSupport vieren wij samen de winst’, aldus directievoorzitter Jerry Notenboom van Rabobank IJmond. ‘Daarmee bedoel ik de echte winst van clubs, stichtingen en verenigingen. Zij brengen mensen samen, zorgen ervoor dat talenten worden benut en inwoners van onze regio een sociaal netwerk opbouwen en elkaar verder helpen. Daarom geeft wij ieder jaar een deel van onze winst aan verenigingen en stichtingen. Zodat zij kunnen blijven doen wat ze nu al doen. De wereld, buurt voor buurt, beter maken.’