Heemskerk in de zon op een terras

Maandenlang hebben we uitgekeken naar het moment dat ’t weer zou mogen: heerlijk genieten van een drankje en een hapje op een zonovergoten terras. Vandaag was het eindelijk zover.

Om klokslag twaalf uur zetten de Heemskerkse horecaondernemers hun terras weer open. Een mooiere herstart was nauwelijks denkbaar, want de weergoden zorgden ervoor dat deze eerste terrasdag meteen zonovergoten was.

Over de opening van de terrassen, en ook de andere versoepelingen van de coronamaatregelen die vandaag ingingen, is de laatste week heel wat gediscussieerd. Zeker na de Koningsdag van gisteren, waarbij de regels nogal massaal werden overtreden, was er toch wel wat twijfel over hoe verantwoord die versoepelingen zouden zijn. Bij de horecaondernemers was er echter alleen maar zekerheid. Zekerheid over het feit dat zij juist een deel van de oplossing zijn in plaats van een risico. Juist het goed reguleren van het terrasbezoek voorkomt volgens hen overlast en samenscholing op andere plekken in de stad. De praktijk zal ’t leren.

IJmond Nieuws was uiteraard vanmiddag aanwezig bij de opening van de terrassen en maakte een ‘rondje langs de velden’.

Klik op de hoofdfoto bovenaan dit bericht voor de reportage van IJmond Nieuws.