Wethouder De Vries opent groen plein voor gemeentehuis

Foto: Gemeente Heemskerk

HEEMSKERK – Woensdag 1 juni opende wethouder Gaatze de Vries officieel het groene plein aan de voorzijde van het gemeentehuis. Het plein is sinds 2021 enkele grote groenbakken met inheemse planten en bomen rijker. Ook de groenbak ter ere van de veteranen, die vol staat met witte anjers, werd gister geopend door oud-marinier en raadslid Freek Koster.

De Vries: “Dit plein was tot voor kort een van de meest versteende delen van Heemskerk. We willen als gemeente met deze metamorfose het goede voorbeeld geven als het gaat om vergroening van de openbare ruimte en bewuster omgaan met regenwater.”

Het weer in Nederland wordt steeds extremer, aldus wethouder De Vries. “Hevige regenbuien en lange periodes van hitte en droogte volgen elkaar op. Omdat onze omgeving sterk is versteend, krijgen we steeds vaker te maken met problemen als hittestress, droogtestress en wateroverlast.

Op het voorplein van het gemeentehuis was die hittestress goed te merken. In de zomer was het ; morgens soms al meer dan 30 graden. Toen kwam ik op het idee het plein te vergroenen. En het resultaat is geweldig.”

Regenwater wordt opgevangen
Op het plein staan verschillende bakken met inheemse planten. Verder is onder de verharding van het plein een waterberging aangebracht. Het regenwater dat op het plein valt, kan langs de straatstenen en de kolken naar een laag van hardsteen en plastic kratten. De holle ruimte tussen het hardsteen gebruiken we om regenwater in op te vangen. En het water in de kratten wordt gebruikt voor het beregenen van de groenvakken. De Vries: “Dus als u straks geniet van het frisse groen op het voorplein, weet dan dat dit mogelijk wordt gemaakt door opgevangen regenwater!”

Witte anjers voor de veteranen
Daarnaast werd ook een andere, bijzondere bak geopend: een monument ter ere van de veteranen. Een groenbak in de vorm van een V, vol met witte anjers. Raadslid Freek Koster liet duidelijk blijken hoe blij hij was met het monument. “Het is zo belangrijk om de strijd voor vrijheid te blijven herdenken.” Daarna gaf hovenier Lex Wijnbeek van Griffioen een toelichting over de keuze voor de beplanting. Er is gekozen van inheemse beplanting, zoals Duizendblad, Zonnehoed, Margriet, om de natuurlijke biodiversiteit te versterken. Vervolgens plantte De Vries op de laatste lege plekken in de bakken nog enkele planten en bedankte hij alle mensen die aan het project hebben meegewerkt, waaronder aannemer De Bie Infra BV en leerlingen van de praktijkschool van het Kennemercollege, die samen met constructiebedrijf De Groot het insectenhotel hebben gemaakt. Meer weten? Bij de bakken staan informatieborden over klimaatadaptatie en biodiversiteit.