Handhavers en politie Heemskerk starten Donkere Dagen Offensief

Foto: Politie

HEEMSKERK – Net als voorgaande jaren zijn de Handhavers van de gemeente en politie gestart met het Donkere Dagen Offensief: een preventieve actie tegen overlast op het Europaplein, Gildeplein en Euratomplein. Op het Europa- en Gildeplein is er ook tijdelijk cameratoezicht.

In de donkere herfst- en wintermaanden ervaren bewoners en bezoekers vaak meer overlast van groepen jongeren op het Europaplein, Gildeplein en Euratomplein dan in de lichte lente- en zomermaanden. In de anonimiteit van het donker steken zij bijvoorbeeld vuurwerk af of gedragen zij zich overlast gevend naar buurtbewoners. Ook vinden er tijdens de donkere dagen meer inbraken en diefstallen plaats.

Veiligheid verhogen
Tijdens het Donkere Dagen Offensief zijn de Handhavers en politie vaker zichtbaar aanwezig op deze pleinen. Zij surveilleren vanuit de auto, lopend of op de fiets om de overlast op de pleinen te verlagen en het gevoel van veiligheid te verhogen. Bovendien pakken zij meldingen van overlast dan meteen aan.

Daarbij zijn er tijdelijk camera’s geplaatst aan weerszijden van het Europaplein en het Gildeplein. Ook via deze camera’s wordt tijdens het Donkere Dagen Offensief toezicht gehouden op deze pleinen. Want in de praktijk blijkt dat overlastgevers plekken met cameratoezicht liefst mijden.

Meld overlast
De gemeente moedigt u aan overlast in uw buurt te melden. Een melding doen kan via telefoon 0900 8844 (niet-spoed) of de Fixi-app van de gemeente Heemskerk. Bij spoed belt u 112.