Uitkijktoren op Kruisberg komt terug

Ontwerp van de nieuwe toren op de Kruisberg
Foto: Harbour Maintenance Group

HEEMSKERK – Het ontwerp van de uitkijktoren op de Kruisberg nabij Heemskerk is gereed, de vergunning is verleend en de aannemer is geselecteerd. Ondertussen zijn ook de materialen besteld en is de bouw in de werkplaats gestart.

Hoe gaat de toren eruitzien?
Het ontwerp van de toren is geïnspireerd op een vuurtoren: breed aan de onderzijde en steeds smaller naar boven toe. Net als een vuurtoren wordt de toren op de Kruisberg een herkenningspunt en icoon langs de kust.

Binnenin de toren kom je via een metalen wenteltrap langs drie verschillende etages. Elke etage biedt weer een verrassend nieuw uitzicht op de omgeving. De buitenzijde van de toren wordt bekleed met lange houten planken, die je mee begeleiden de hoogte in. Er is zelfs een optie om van de 1e naar de 2e verdieping te lopen via de buitentrap zodat je letterlijk tussen de boomkronen staat.

Historie
Uitkijktoren De Kruisberg werd in 2011 in opdracht van PWN gebouwd om van het mooie uitzicht te kunnen genieten. Bij een inspectie in 2018 bleek de toren niet meer veilig en is toen gesloten. In juni 2020 is de toren gesloopt. Veel inwoners van Heemskerk waren gehecht aan de toren en hebben PWN gevraagd de toren te herbouwen. Hierop is PWN met een brede groep vertegenwoordigers in gesprek gegaan over de bouw van een nieuwe toren. De betrokkenen zijn trots op het resultaat; de toren komt terug in een geheel nieuw jasje.

Marijn Verkuijlen: ‘Erg prettig dat we als Vogelwerkgroep Midden-Kennemerland zo goed betrokken zijn bij de plannen voor de toren. Er werd echt geluisterd naar onze ideeën en opmerkingen. Met de nieuwe toren wordt het uitzicht veel beter. Erg positief ook dat er op de toren roofvogels worden weergegeven.’

Planning
We proberen de toren voor 1 maart 2023 -de start van het broedseizoen- gereed te hebben. Of we deze datum ook echt gaan halen is niet helemaal zeker. We zijn bijvoorbeeld afhankelijk van de wereldwijd beperkte beschikbaarheid van materialen en menskracht die nodig zijn om de toren te bouwen. We stellen je geduld dus nog even op de proef.

Ontwerp van de nieuwe toren op de Kruisberg

Harbour Maintenance Group