Herdenking verongelukte Britse oorlogsvliegers

HEEMSKERK – Op vrijdag 16 december 2022 vond op de begraafplaats bij de Nederlandse hervormde Kerk in Heemskerk weer de jaarlijkse herdenking plaats van de 7 Britse oorlogsvliegers die 79 jaar geleden, op 16 december 1943, om het leven kwamen toen hun ‘Lancaster’ neerstortte bij de Kruisberg in het Heemskerkse duingebied.

De oorlogsvliegers kregen in 1945 een laatste rustplaats bij de Nederlands Hervormde kerk. Twee keer per jaar krijgen de oorlogsgraven een bloemenhulde. Dit gebeurt massaal tijdens de dodenherdenking op 4 mei. Iets informeler is de herdenking van 16 december, de dag van het ongeval.

IJmond Nieuws was aanwezig bij de herdenking van 16 december jl en maakte bijgaande reportage.