Volwassenen College start éénjarige opleiding doktersassistente in Heemskerk

Foto: Aangeleverd

HEEMSKERK – Op 16 januari start het Volwassenen College de opleiding tot doktersassistente in Heemskerk. Deze erkende MBO-4 opleiding leidt cursisten in slechts één jaar op tot doktersassistente. De opleiding is speciaal ontwikkeld voor volwassen studenten van 25 tot 60 jaar met werk- en levenservaring. Naast de wekelijkse lesdag op maandag, bestaat de opleiding uit zelfstudie en stage.

Samen met collega’s uit de gezondheidszorg en het onderwijs, richtte de van oorsprong Heemskerkse Karin Reidinga-Fónad het Volwassenen College op. Belangrijke reden was om het tekort aan personeel in de gezondheidszorg aan te pakken. “Met de opleiding tot doktersassistente zijn we in 2018 gestart. Inmiddels hebben we ruim 140 doktersassistenten opgeleid in Noord Nederland”, zo vertelt Karin. “Daaraan is een groot tekort. Ze hebben dan ook vrijwel allemaal al een baan voordat ze hun diploma krijgen!”.

Karin groeide op in Heemskerk. “Mijn moeder was medisch analiste en mijn vader was anaesthesioloog in het Sint Josef ziekenhuis in Heemskerk. De liefde voor de zorg kreeg ik met de paplepel ingegoten. Geen wonder dat ik naar de HBO-V ging en werkte bij diverse zorginstellingen. Omdat ook de zorg voor dieren me bijzonder aantrok, voltooide ik later de opleiding diergeneeskunde en werkte ik een aantal jaren als dierenarts. Dat was ook de periode dat ik les ging geven. Aan dierenartsassistenten en, door mijn brede achtergrond, aan medisch secretaresses en doktersassistenten”.
Werken in het onderwijs vindt Karin heerlijk. “Het is zo fijn om je kennis en ervaring te delen met mensen die  ervan leren en het kunnen gebruiken in hun werk”. Samen met een arts schreef ze de éénjarige opleiding tot doktersassistente naar haar eigen inzicht. Het resultaat was deze slagvaardige opleiding, een optimale mix van leren en werken, optimaal aansluitend op de achtergronden en vaardigheden van de student. Een opleiding ook die ruimschoots wordt erkend door de onderwijsinspectie.

En nu start de tegenwoordig in Friesland wonende Karin de opleiding in Heemskerk. “Ik vind het heerlijk hier terug te zijn om mijn opleiding aan te bieden!”.

Voor informatie, aanmelding voor een voorlichtingsbijeenkomst en inschrijving kunnen belangstellenden terecht op www.volwassenencollege.nl. “Ook stage-aanbieders en werkgevers die iemand willen laten scholen, zijn hier van harte welkom” besluit Karin dit gesprek.

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met Karin Reidinga-Fónad via [email protected] of 06-45541789