Expositie Rob Uijlings “Ecuador: ama la vida” in Meerstate Heemskerk

Foto: Rob Uijlings

HEEMSKERK / BEVERWIJK – In februari exposeert tekenaar en schilder Rob Uijlings Meerstate in  Heemskerk. Rob is lid van het Lucasgilde Beverwijk en als (amateur) kunstenaar al vele jaren bezig met het onderzoeken van stijlen, vormgeving en uitbeelding. Dat gebeurt vanuit diverse thema’s, zowel realistisch als expressionistisch.

Er zijn vele schilderijen en tekeningen van zijn hand die hij ook met enige regelmaat solo exposeert. In vorige exposities zijn onderwerpen als landschappen en cultuur aan bod gekomen in veelal grafisch werk. De laatste expositie betrof zijn onderzoek naar onderbroken lijnen in stillevens.

Dit keer heeft Rob Uijlings zich laten inspireren door een land, haar cultuur en de kunstenaars van dat land. We hebben hete over Ecuador, Zuid Amerika. Rob Uijlings heeft enkele jaren geleden verschillende weken daar doorgebracht en was onder de indruk van de geschiedenis van dat land.

Al lang voordat de Inca’s zich in de 15e eeuw in het gebied vestigden, bestonden er in Ecuador al verschillende indiaanse culturen. In de 15e eeuw vestigden de Inca’s zich in Ecuador. Enkele eeuwen later de Spanjaarden. In het huidige Ecuador zijn vooral de mestiezen (nazaten van Europese en Indiaanse voorouders) sterk vertegenwoordigd. Vele kunstenaars zijn uit de verscheidenheid aan volkeren en hun nazaten voortgekomen. Rob Uijlings heeft zich door enkele recente kunstenaars laten inspireren bij het maken van een aantal van de verschillende werken. Ook de bekende Panama-hoed, oorspronkelijk gemaakt in Guayaquil (de grootste stad in Zuid-Ecuador en nog steeds door vele mensen gedragen) was een inspiratiebron.

Ecuador is een land met veel arme mensen, maar kent in de laatste dertig jaren een sterke economische groei, waardoor ook het welzijn is toegenomen. De meeste inwoners zijn blij met hun bestaan en houden van warmte, kleuren en levendigheid. Ook de gastvrijheid van de Ecuadoriaanse mensen is opvallend. Je bent overal welkom en overal is muziek.

In de expositie zijn vijf grotere en tien kleinere doeken tentoongesteld. De kleuren spatten er vanaf. De tentoonstelling heet toepasselijk: “Ecuador: ama la vida” (hou van het leven).

De tentoonstelling is van 2 februari tot en met 28 februari te bezichtigen in de bezoekersgangen van Meerstate.