The Banshees of Inisherin bij Filmhuis Heemskerk in Laurentz

Foto: Jonathan Hession - aangeleverd

HEEMSKERK – Het Oscarweekend staat voor de deur: aanstaande zondag worden de felbegeerde gouden beeldjes uitgereikt. Eén van de grote kanshebbers is het Ierse drama ‘The Banshees of Inisherin’. De film is vanaf vandaag, vrijdag 10 maart, te zien bij Filmhuis Heemskerk in Laurentz.

Een soort schikgodinnen zijn het, ‘banshees’, onderdeel van de Ierse folklore. Hun gezang kondigt onheil aan. Het eiland Inisherin, vlak voor de westkust van Ierland, heeft weinig last van het onheil dat zich aan de andere kant van het water afspeelt. Daar woedt een burgeroorlog, maar op Inisherin is weinig te beleven. Elke middag om twee uur haalt Pádraic (Colin Farrell) zijn beste vriend Colm (Brendan Gleeson) op en gaan ze samen naar de pub. Pádraic, een simpele ziel, werkt als boer, Colm, de denker en melancholicus, schrijft muziek en speelt viool. Het is het toeval dat hen onafscheidelijk heeft gemaakt.

Totdat Colm plotseling besluit de vriendschap te verbreken. Stug en kortaf wijst hij Pádraic de deur. Wat Colm verzwijgt, is dat hij zijn resterende jaren niet wil verdoen in de kroeg, maar aan de muziek wil wijden. Pádraic is ten einde raad en probeert met hulp van zijn slimme zus Siobhan (Kerry Condon) toenadering te zoeken. Dan stelt Colm een wel heel extreem ultimatum…

‘The Banshees of Inisherin’ is genomineerd voor onder meer: beste film, beste regie en originele scenario (Martin McDonagh), beste mannelijke hoofdrol, beste mannelijke en vrouwelijke bijrol en beste originele soundtrack. De film is drie keer bij Het Filmhuis te zien.

• Voorstelling:  The Banshees of Inisherin
  • Data:  vrijdag 10 maart 20.00 uur, zondag 12 maart 20.00 uur, woensdag 15 maart 15.00 uur
  • Adres:  Theater en Filmhuis De Cirkel, Laurentz, A. Verherentstraat 1, 1961 GD Heemskerk
  • Tickets: € 6,50 / € 5,50