Heemskerkse wethouders zetten grof materieel in bij start NK Tegelwippen

Foto: Gemeente Heemskerk

HEEMSKERK – De gemeente Heemskerk doet dit jaar opnieuw mee aan het NK Tegelwippen. Heemskerk gaat hierbij de strijd aan met Velsen en Beverwijk. Wethouders Ani Zalinyan en Ron Suanet gebruikten bij de kick-off meteen grof geschut. In een mini-shovel haalden ze in 1 beweging een hele rits tegels weg bij de Jan van Scorelstraat.

Wethouder Zalinyan: “Tegels eruit en groen erin! Veel van de verharding is niet nodig en kunnen we omzetten in groen.” Wethouder Suanet vult aan: “We gaan dit jaar weer voor de titel Tegelwipper van de IJmond. Maar ik gun het mijn IJmondse collega’s ook om te winnen, zolang we onze doelstelling ‘verder vergroenen’ maar behalen.”

Het weer in Nederland wordt steeds extremer. Hevige regenbuien en lange periodes van hitte en droogte volgen elkaar op. Dit kan leiden tot problemen als hittestress, droogtestress en wateroverlast. “Door tegels te wippen en te vervangen door groen, bevorderen we de biodiversiteit, gaan we wateroverlast tegen en creëren we een mooier straatbeeld”, aldus wethouder Suanet. “De stoep kan bijvoorbeeld op veel plekken wel wat minder breed. Zo geven we als gemeente het goede voorbeeld als het gaat om klimaatadaptatie.”
Vergroen ook uw tuin
Met het NK Tegelwippen willen we inwoners stimuleren om hun tuin te vergroenen. Zalinyan: “Groen is een middel dat ons allemaal helpt bij hittestress en wateroverlast. Het klimaat verandert en dit is de manier waarop iedereen een beetje kan bijdragen.” Alle tegels die u uit uw tuin haalt, tellen mee voor de battle. Als u tegels heeft gewipt, kunt u aangeven op nk-tegelwippen.nl om hoeveel tegels het gaat. Doorgeven van het aantal tegels kan t/m 31 oktober 2023.

Lever uw gewipte tegels gratis in of laat ze ophalen door de tegeltaxi
U kunt uw gewipte tegels gratis inleveren bij het afvalbrengstation. Ook kunt u 3 uur lang gratis een aanhanger lenen via HVC om de tegels naar het afvalbrengstation te brengen. Kunt u uw gewipte tegels niet zelf afvoeren? Stuur dan een mailtje naar [email protected]. De gemeente haalt de tegels dan – onder bepaalde voorwaarden – bij u op. Kijk voor de voorwaarden op heemskerk.nl/tegeltaxi.