Dodenherdenking in Heemskerk

HEEMSKERK – Op donderdag 4 mei vond de jaarlijkse herdenking van de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog in Heemskerk plaats. Naast het gemeentebestuur en de Stichting 4 en 5 mei Heemskerk was er ook een luitenant van de Britse Marine als afgevaardigde van de Britse Ambassade aanwezig.

Het vertrekpunt van de stille tocht was het gemeentehuis aan het Maerten van Heemskerckplein.

Vanaf 20.00 uur werden er  2 minuten stilte in acht genomen. Aansluitend legden leden van het gemeentebestuur, vertegenwoordigers van de Stichting 4 en 5 mei Heemskerk en de Britse Ambassade kransen neer bij het Vredesmonument gelegd.

Daarna hebben 2 leerlingen van basisschool De Otterkolken bloemen namens alle Heemskerkse kinderen gelegd. En leerlingen van verschillende basisscholen legden kransen bij de 7 eregraven van de Engelse oorlogsvliegers en hun Nieuw-Zeelandse collega, die in december 1943 omkwamen in het duingebied van Heemskerk gelegd.

IJmond Nieuws was aanwezig bij de herdenking en maakte bijgaande beeldimpressie.