Brandweer Heemskerk viert jubilea en reikt certificaten en diploma’s uit

Foto: Brandweer Heemskerk

HEEMSKERK – Op zaterdagavond 14 oktober 2023 heeft burgemeester Alexander Luijten, in het bijzijn van beide ploegchefs van de post Heemskerk en clustermanager Bas van der Meij de in 2023 behaalde brandweerdiploma’s of brandweercertificaten uitgereikt aan een aantal brandweermensen. Ook ontvingen een aantal jubilerende brandweermensen medailles en oorkondes voor de door hen bewezen diensten.

Op deze avond was er een speciale aandacht voor vier jubilerende brandweer mannen, namelijk Rene Verdonck, Hugo Hartman, Martin Slaager en Leo Mooij. Zij zijn van huis opgehaald in een kolonne van oude en nieuwe brandweervoertuigen.

(foto: Brandweer Heemskerk)

Rene Verdonk begon zijn brandweerloopbaan op 1 september 1993, toen nog werkzaam bij zijn vader in de stomerij aan het Nielenplein, na het behalen van zijn diploma manschap maakte hij de overstap naar de brandweer Schiphol.
Inmiddels werkt Rene als beroepsbrandweerman bij de post Haarlem-oost. Op de post Heemskerk vervuld hij de rol van Manschap, voertuigbediener en bevelvoerder en kreeg op deze avond de versierselen en het certificaat 30 jaar brandweer.

Hugo Hartman startte ook op 1 september 1993 zijn brandweerloopbaan, na een aanstelling als beroepskracht bij de gemeentelijk brandweer Heemskerk als medewerker technische dienst werkt Hugo al weer lange tijd bij de brandweer Kennemerland bij de afdeling techniek en materieel, hij draagt zorg dat middelen en gereedschappen op de brandweervoertuigen gekeurd en onderhouden worden. Vanwege een blessure is Hugo geen actief brandweerman meer, daarvoor was hij manschap, chauffeur en Bevelvoerder. Hugo kreeg op deze avond de versierselen en het certificaat 30 jaar brandweer.

Martin Slaager trad op 1 augustus 1998 in dienst als vrijwilliger bij de vrijwillige brandweer Heemskerk, repressief is hij manschap en Bevelvoerder maar tevens ook een van de vrijwillig ploegchefs van de post Heemskerk.
Martin werkt bij de stichting SEIN bij de afdeling facilitair en gebouwbeheer. Martin vervuld voor de brandweer Kennemerland ook nog een functie in de crisis organisatie als informatiemanager. Vanwege 25 jaar brandweer kreeg Martin de versierselen en het certificaat 25 jaar brandweer.

Leo Mooij, net als Martin gestart  op 1 augustus 1998, was geen onbekende bij de brandweer Heemskerk, zowel zijn vader als zijn oom waren daar ook vrijwilliger. Na een baan als hovenier kon Leo in dienst komen als technische dienst medewerker bij de gemeentelijke brandweer Heemskerk, na de regionalisering heeft Leo voor een andere  functie gekozen en leid hij nu Bevelvoerders en voertuigbedieners op voor de Brandweerschool Noord- Holland.
Op de post Heemskerk is Leo actief als manschap, voertuigbediener en bevelvoerder, maar ook is Leo actief als Officier van dienst voor de regionale brandweer Kennemerland

Uitgereikte diploma’s en oorkonde’s

• Het rijksdiploma voertuigbediener is uitgereikt aan de heer Jaimy van Zijl.
  • Het rijksdiploma brandweer chauffeur zwaar en pompbediener  is uitgereikt aan de heren Jaimy van Zijl, Tim van der Heide en Danny Molenkamp.
  • Het diploma Bevelvoerder is uitgereikt aan de heer Maikel van Zelm
  • De heer Melvin Riem, ontving een medaille en een oorkonde voor zijn 12,5 jarig jubileum.
  • Het rijksdiploma Manschap A  is uitgereikt aan de heer Nick Tijmes.