Boompjes en struiken krijgen tweede leven in Beverwijk en Heemskerk

Wethouders Beverwijk en Heemskerk tijdens de landelijke opening afgelopen vrijdag
Foto: Aangeleverd

BEVERWIJK / HEEMSKERK – Op zaterdag 11 november slaan de gemeenten Beverwijk en Heemskerk en Meer Bomen Nu de handen ineen. Wethouders van beide gemeenten gaan samen met vrijwilligers zaailingen van inheemse bomen oogsten. Doel van de actie is om de boompjes en struiken een tweede leven te geven.

In het vroege voorjaar van 2024 kunnen bewoners de zaailingen gratis ophalen om te planten in hun eigen tuin. Zo krijgen ze een tweede leven en maken we de gemeenten Beverwijk en Heemskerk een stukje groener. Na het succes vorig jaar in Beverwijk sluit nu ook gemeente Heemskerk aan bij deze actie.

Gratis boompjes en struiken voor eigen tuin
Meer Bomen Nu is een landelijke campagne om jonge boompjes en struiken te verhuizen van kansarme naar kansrijke plekken. Overal staan zaailingen op plekken waar ze geen kans hebben: te weinig licht, te dicht op elkaar of te dicht bij het pad. Ook in Beverwijk en Heemskerk. Door samen aan de slag te gaan, kunnen we duizenden boompjes en struiken een tweede kans geven.  Inwoners kunnen de zaailingen op 24 februari in Beverwijk en 2 maart in Heemskerk ophalen. Meer informatie hierover volgt in januari. Vrijwilligers die mee helpen oogsten, mogen al direct bomen mee naar huis nemen.

De verplantmethode van Meer Bomen Nu helpt de omgeving te vergroenen, klimaatverandering tegen te gaan én biedt vrijwilligers een heerlijke dag in de natuur. Meer Bomen Nu nodigt inwoners Beverwijk en Heemskerk van harte uit om mee te doen.

Iedereen kan helpen
Wethouder Jaqueline Dorenbos (Openbare ruimte en Klimaatadaptatie) van gemeente Beverwijk is heel enthousiast over de actie: “Het initiatief van Meer Bomen Nu spreekt mij enorm aan. Het is een hele simpele manier om je leefomgeving groener te maken. De zaailingen die we weghalen, krijgen nu de kans om uit te groeien tot volwaardige bomen en struiken. Bovendien is het hartstikke leuk om ze te zien opgroeien in je tuin.”

Wethouder van Heemskerk Ani Zalinyan (Klimaat, natuur en milieu): “Groen is belangrijk voor een gezonde leefomgeving. Door te vergroenen kunnen we schaduwplekken creëren en hittestress tegengaan. Daarnaast zorgt groen voor het vasthouden van water. Als gemeente doen we veel aan vergroening, maar hopen ook dat we inwoners kunnen helpen. Door de samenwerking met Meer Bomen Nu hopen we dat vergroening ook bereikbaar is voor mensen die misschien minder te besteden hebben.”

Meer Bomen Nu
Meer Bomen Nu is een campagne van Urgenda, bedacht door Stichting MEERGroen en op de kaart gezet met hulp van de boeren van de Caring Farmers. Sinds 2020 gaven zij al bijna een miljoen bomen en struiken gratis weg. Iedere boom maakt elk jaar honderden zaailingen. De meeste hiervan overleven het niet. Met vrijwilligers scheppen wij deze boompjes voorzichtig uit om ze bij boeren en burgers een tweede kans te geven.

De verplantmethode is goedkoop, logisch en bespaart veel kostbare tijd om klimaatverandering af te remmen en de biodiversiteit te herstellen. Met alleen de bomen die bij kwekers vandaan komen, kunnen we de klimaatdoelen niet halen. Bovendien groeien zaailingen overal, als je anders leert kijken naar de natuur!