Heemskerkse basisschoolleerlingen tekenen  met ouderen in zorginstellingen

Foto: Cultuurhuis Heemskerk

HEEMSKERK – ‘Mevrouw, hoe is uw naam?’, ‘Houdt u ook van katten?’ of ‘Wat is uw lievelingseten’? Deze vragen en nog veel meer zijn te horen als leerlingen van verschillende basisscholen in Heemskerk aan het tekenen gaan samen met ouderen die in een zorginstelling wonen.

Ook rollen kinderen bijna achterover van verbazing als een van de ouderen vertelt dat ze uit een gezin van 11 kinderen komt. Dat kunnen ze bijna niet geloven!! De eetruimte  van Waterrijck hangt  inmiddels al een aantal weken vol met lange stroken papier met mooie tekeningen die leerlingen van de Ark er onlangs maakten.

Project ‘Tafeltekenen met senioren’
Deze workshop is bedoeld om kinderen en ouderen uit zorginstellingen met elkaar in contact te brengen en met elkaar in gesprek te gaan door samen te tekenen.  De bewoners van verschillende zorginstellingen,  waarvan het merendeel lijdt aan enige vorm van dementie, worden uitgedaagd om mee te doen. En als ze dat niet meer kunnen, zitten ze er gewoon bij. De bijeenkomsten worden begeleid door een aantal beeldend kunstenaars. Zij nodigen de kinderen en senioren uit om samen over een bepaald onderwerp of thema te tekenen en te praten. Zo komen er mooie, soms ook ontroerende gesprekken op gang over onderwerpen als hobby’s, het gezin waar je uit komt, welk eten je lekker vindt of over huisdieren. Alles kan en niets moet.

Dit schooljaar konden basisscholen voor het eerst intekenen op het project ‘Tafeltekenen met senioren’ die vermeld stond in de jaarlijkse brochure ‘Cultuur op school’. Het was meteen een succes. Leerlingen uit de groepen 6 t/m 8 van het Avontuur, de Ark en de St. Leonardusschool zijn inmiddels bijna allemaal aan de beurt geweest. Leerkrachten vinden deze activiteit belangrijk voor hun leerlingen en doen dit onder meer vanuit het vak burgerschapsvorming.Doordat het Cultuurhuis gebruik kon maken van het resterende budget van ‘Heel Heemskerk Tekent’, een initiatief dat jarenlang tekenactiviteiten organiseerde, konden de scholen voor een relatief laag bedrag per groep meedoen.

Leerlingen worden op school door hun eigen groepsleerkracht voorbereid op de workshops, onder meer door het thema dementie te bespreken. Leerlingen krijgen te horen dat dementie verschillende stadia en uitingsvormen heeft en dat dat ook te herkennen is in verschillend gedrag: sommige mensen met dementie zijn vrolijk en praten veel (soms ook onsamenhangend) maar sommigen zijn ook stil en wat teruggetrokken en reageren niet echt. Voor de kinderen kan dit nieuw zijn en ook verwarrend maar het is fijn als ze weten dat het juist voor deze mensen heel belangrijk is dat ze contact met kinderen hebben.

Cultuurhuis Heemskerk werkt sinds februari 2023 intensief samen met Viva!Zorggroep in het project ‘Dagbeweging’, een project met verdiepend cultureel aanbod voor nog thuiswonenende senioren die normaliter naar de dagbesteding gaan. Dit project sloot daar mooi op aan, maar nu dus voor een andere doelgroep: de bewoners van de zorglocaties zelf. Het workshops werden of worden nog gegeven in Westerheem, Meerstate, Elsanta, Waterrijck, St. Agnes en de Reigershoeve.