Burgemeester stelt nulbeleid coffeeshops vast

Foto: Unsplash - Tim Foster

HEEMSKERK – Op 12 december 2023 heeft burgemeester Alexander Luijten de ‘Beleidsregel nulbeleid coffeeshops Heemskerk 2023’ vastgesteld. In Heemskerk zijn op dit moment geen coffeeshops. Met deze beleidsregel staat vast dat de burgemeester ook in de toekomst geen coffeeshops in Heemskerk toestaat.

Er zijn verschillende redenen voor het vaststellen van een nulbeleid voor coffeeshops in Heemskerk. Het gebruik van drugs bedreigt de geestelijke en lichamelijke gezondheid. De gemeente Heemskerk wil daarom de verkoop en het gebruik van softdrugs, met name aan de jeugd, tegengaan.

De aanwezigheid van een coffeeshop kan ongewenste gevolgen hebben voor het sociale leven in een gemeente, het woon- en leefklimaat in de omgeving en de veiligheid. In de nabije omgeving van Heemskerk zijn coffeeshops om aan de behoeften van gebruikers in de regio te voldoen.