Nieuwe straatnaam in Heemskerk voor locatie flexwoningen: Korte Evertscamp

Foto: Hans Blomvliet

HEEMSKERK – Heemskerk is een nieuwe straatnaam rijker. De nieuwe straat voor de flexwoningen aan de Communicatieweg gaat Korte Evertscamp heten. De flexwoningen komen op de plek van het voormalig afvalbrengstation van HVC op het Tolhek.

(bron: Gemeente Heemskerk / foto’s: Hans Blomvliet)

De Historische Kring Heemskerk kwam met de suggestie voor de nieuwe straatnaam Korte Evertscamp. De reden hiervoor is, dat het Tolhek een deel is van de historische Vijfhoeven. De Vijfhoeven was een gebied dat ongeveer lag waar nu de wijk ‘De Die’ en het perceel ‘Het Tolhek’ liggen. In 1632 werd een deel van De Vijfhoeven, met name het deel Tolhek, ‘Evertscamp’ genoemd in het verpondingsregister van dat jaar. Evertscamp bestaat dan uit 2 delen met die naam, de Cleijne Evertscamp en de Groote Evertscamp.

Op basis van deze kennis is besloten om de weg Korte Evertscamp te noemen, geïnspireerd op de namen van bijna 400 jaar geleden.