Column Blik van Co: Nieuwe start

Foto: Wim Meijer Fotografie

Vandaag leest u voor de eerste keer mijn column op de websites van IJmond Nieuws en Beverwijk Nieuws.nl en ik hoop nog vele columns met u te mogen delen.

Meer dan zes jaar schreef ik mijn wekelijkse columns voor het Nieuwsblad de Beverwijker en het Nieuwsblad de Heemskerker, Mijn laatste column had het nummer 262. Op een respectloze manier heeft het geld en de macht gezegevierd. Maar het stoppen als onbezoldigd columnist voor deze commerciële kranten heeft mij geen windeieren gelegd. Vele aanbiedingen heb ik gehad, ja zelfs om buiten de IJmond columns te schrijven. Maar eerlijk is eerlijk, dat ging mij een beetje te ver. Het gaat mij er niet om heel Noord-Holland te betrekken bij mijn columns. Nee het gaat mij er als Beverwijker en IJmonder om gewoon mijzelf te kunnen zijn en te blijven. Dat zal dus ook de insteek zijn van wat u twee wekelijks kunt lezen. Daarbij zal vooral mijn geboortestad Beverwijk en mijn verleden, heden en toekomst hoog op de lijst blijven staan, waarbij ik beslist niet zal schromen om verder te kijken dan mijn Beverwijkse neus lang is!

Mijn columns schrijf ik het liefst op de maandagavond, met op de oordoppen heerlijke middle of the road muziek. Mijn inspiratie doe ik op als ik mijn therapeutisch rondje door de Wijk loop. Ik krijg vele uiteenlopende meningen over het wel en wee van gebeurtenissen (denk aan het compleet mislukte parkeerbeleid, Beverwijk is onbestuurbaar geworden. Een boom(stekje) is belangrijker dan het wel en wee van de burger). Ik hoef u niet te vertellen dat er nog zeer veel uiteenlopende onderwerpen zijn. Neem nu het dorp Heemskerk. Financieel staan zij er niet zo rooskleurig voor. Hoe nu financieel verder met het Heemskerk/Beverwijk zwembad. Ook de pachtovereenkomst voor het asielzoekerscentrum blijkt nog niet beëindigd te zijn voor de grond waarop Heemskerk en Uitgeest samen willen bouwen. Tata Steel dat nooit van zijn leven dicht mag. De lachwekkende soap die de gemeente Velsen heeft gecreëerd aangaande de tweede pont. Wij van “boven het kanaal” zijn hier duidelijk de dupe van.

Mijn volgende column op de website Beverwijk Nieuws.nl en IJmond Nieuws is op 21 maart.

Co Backer