Gemeente Heemskerk hanteert nieuwe werkwijze  voor fietswrakken en weesfietsen

Foto: Pixabay

HEEMSKERK – Als de gemeente via de Fixi-app een melding krijgt over een fietswrak of weesfiets, of omdat de handhavers dat zelf opmerken, bepalen de handhavers of het om een wrak of een weesfiets gaat. De fiets wordt daarna voorzien worden van een duidelijke rode sticker.

Vanaf dat moment geldt de volgende procedure:

• Een wrak mag na het aanbrengen van de sticker maximaal 1 week blijven staan.
  • Voor een weesfiets geldt een termijn van 4 weken.
  • Als deze termijn voorbij is wordt de fiets door Noppes Kringloopwinkels opgehaald en naar de kringloopwinkel aan de Parallelweg 10 in Beverwijk gebracht.
  • Medewerkers van Noppes Kringloopwinkel registreren en controleren de fiets op diefstal, met behulp van het stopheling-register.
  • Na de wettelijk periode van 13 weken worden de fietsen vernietigd, gerecycled of verkocht. Voorheen organiseerde de gemeente dit proces zelf.

Fiets kwijt?
Voor vragen over de fietsen of voor het ophalen ervan, kunt u contact opnemen met Noppes Kringloopwinkel Beverwijk. De winkel is van maandag tot en met zaterdag geopend tussen 09.00 uur en 17.00 uur. De winkel is te bereiken op telefoonnummer 0251-745714.

Zelf een fiets melden?
Inwoners hebben de mogelijkheid om meldingen over fietswrakken of weesfietsen te maken via de Fixi-app. Bellen kan ook, naar 14 251. Medewerkers van het Klant Contact Centrum kunnen de melding dan registreren in het Fixi-systeem.