Commissaris van de Koning bezoekt Heemskerk en schuift aan bij talkshowtafel

HEEMSKERK – Commissaris van de Koning Arthur van Dijk bezocht woensdag 24 april de gemeente Heemskerk. Hij ging onder meer aan een talkshowtafel in gesprek met maatschappelijke organisaties over cultuur, onderwijs en zorg.

(bron: provincie Noord-Holland / beeld: IJmond Nieuws)

Van Dijk was in 2022 voor het laatst te gast in Heemskerk: “Dat was toen voor de beëdiging van burgemeester Alexander Luijten Goed om hier weer terug te zijn, nu voor mijn ambtsbezoek als rijksheer.”

Steeds zwaardere taak
De commissaris ging met het college van B&W in gesprek over de bestuurlijke uitdagingen en het steeds grotere belang van collegiaal en integraal besturen. “Het college krijgt te maken met een steeds zwaardere taak in het afwegen van complexe en soms tegenstrijdige belangen”, aldus Van Dijk. “De onzekerheden over de financiën spelen hierbij ook een grote rol.”

Verder kwam de strategische verkenning tot samenwerking tussen de gemeenten Heemkerk en Beverwijk aan bod. Waar willen en kunnen ze gezamenlijk in optrekken om zo te voorzien in behoeften van hun inwoners? Ook spraken zij over de regionale samenwerking, een gezonde leefomgeving, de woningnood en de opgave van de Spreidingswet.

Talkshow
Tijdens een rondleiding door het Cultuurhuis Heemskerk sprak Van Dijk met directeur Mirjam Ducloo over cultuurparticipatie. Wat is daarvoor nodig? En hoe kan cultuur toegankelijker worden gemaakt voor het onderwijs? Aan een talkshowtafel ging hij vervolgens in debat met onder meer een medewerker van de bibliotheek, ViVa! Zorggroep en een basisschoolleerling van een basisschool.

Waardevolle dag
Aan het eind van de middag ging Van Dijk in gesprek met gemeenteraadsleden over hun rol en invloed in een toenemende regionale samenwerking. Ook ging het over bestuurskracht, weerbaarheid, inwonersparticipatie, integriteit, vergroten brede welvaart door economische samenwerking en de verkenning tot strategische samenwerking met gemeente Beverwijk. “Het was een waardevolle dag”, vertelde Van Dijk na afloop. “Ik heb een goed beeld gekregen van de lokale bestuurlijke ontwikkelingen. Ook is het goed om te zien dat de gemeente actief inzet op de betrokkenheid van alle inwoners.”