Dodenherdenking in Heemskerk

HEEMSKERK – Vandaag, zaterdag 4 mei, vond in Heemskerk de jaarlijkse herdenking plaats van de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Naast het gemeentebestuur en de Stichting 4 en 5 mei Heemskerk was  er ook een luitenant van de Britse Marine als afgevaardigde van de Britse Ambassade aanwezig.

Het vertrekpunt van de stille tocht was het gemeentehuis aan het Maerten van Heemskerckplein. Rond 19.20 uur vertrok de stoet naar het vredesmonument bij de Dorpskerk. Daar hield burgemeester Alexander Luijten een toespraak. Ook werden er gedichten voorgedragen en speelde muziekcorps St. Caecilia een aantal muziekstukken.

Na de 2 minuten werden door leden van het gemeentebestuur, vertegenwoordigers van de Stichting 4 en 5 mei Heemskerk, de Britse Ambassade en de Raad van Kerken kransen bij het Vredesmonument gelegd. Ook werd er een krans neergelegd door 2 leerlingen van basisschool De Ark namens alle Heemskerkse kinderen.

Ook werden er bloemen neergelegd door leerlingen van verschillende basisscholen bij de 7 eregraven van de Engelse oorlogsvliegers en hun Nieuw-Zeelandse collega, die in december 1943 omkwamen in het duingebied van Heemskerk.

IJmond Nieuws was bij de Dodenherdenking aanwezig en maakte bijgaande beeldimpressie.