Column van de Dag / Haal het kind in je naar boven!

04 jun 2017, 12:25 Algemeen
buiten spelen pixabay
Iedere twee weken een column van de buurtsportcoaches van Beverwijk en Heemskerk. Vandaag is het woord aan Chelsey Edwards, Coach Aangepast Sporten van Beverwijk en Heemskerk die ervoor pleit om lekker met elkaar te gaan ‘BUITEN SPELEN!’.
Door: Chelsey Edwards
Haal het kind in je naar boven!
De kracht van het buitenspelen, aldus Jantje Beton: “Buitenspelen is niet alleen ontzettend leuk voor kinderen, het is onmisbaar voor hun ontwikkeling. Want van buitenspelen worden kinderen gezonder, slimmer en socialer!” Mooie woorden van Jantje Beton, maar hoe zit het eigenlijk met de volwassenen onder ons? Het is toch zo dat je nooit te oud bent om te leren?
Denk jij nog wel eens terug aan je jonge jaren? Lekker vroeg uit school. Aanbellen bij buurtgenootjes en gelijk lekker naar buiten: stoepranden, verstoppertje, touwtje springen, voetballen, buskruit?!
Laatst was ik in gesprek met een aantal buurtbewoners van Heemskerk die deelnamen aan de Gezondheidsraad Socius. Zij gaven aan dat ze het buitenspelen van vroeger eigenlijk best wel missen. Het sporten bij de vereniging of zelfstandig met een groepje gebeurt nog wel, maar het echte buitenspelen doen we eigenlijk niet meer. ‘Wat gebeurt er eigenlijk met het buitenspelen als je volwassen wordt?’ of eigenlijk ‘Waarom spelen volwassene niet meer buiten?’ Toevallig borrelde die vraag ook laatst bij mij op.
Als ik kijk naar mijn eigen leven, dan denk ik dat het buitenspelen plaats heeft moeten maken voor langer op het werk zitten, koken, boodschappen doen en huishouden doen. Maar wat nou als ik dat zou uitstellen en eerst zou gaan buitenspelen met de mensen uit het appartementencomplex waar ik in woon?! Wat doet dat met mijn buurt? En wat levert het mij op?
De kracht van het buitenspelen
Buitenspelen brengt veel positieve vaardigheden en ontwikkelmomenten met zich mee! Voor kinderen is het mooi om deze vaardigheden te oefenen. Maar ook voor veel volwassenen brengt buitenspelen nog veel. Stel dat je al jaren alleen zit en bijna nooit meer voor de lol buiten komt door een beperking of verlies van partner en/of geen werk. Buitenspelen zal je helpen je grenzen te verleggen, sociale contacten op te doen, het zorgt ervoor dat je in beweging komt en daardoor niet de hele dag thuis zit.
Buitenspelen kan hardwerkende volwassenen helpen hun hoofd leeg te maken, dit verbetert het concentratieniveau, je wordt gezelliger thuis en je wordt er lekker rozig van waardoor je beter slaapt. Ook zorgt het buitenspelen dat je fantasie, die mogelijk wat afgestompt is, weer wat meer vrije ruimte krijgt! Het helpt je om oplossingen te verzinnen en op nieuwe ideeën te komen, die je kunt gebruiken op je werk of met je gezin. Buitenspelen met buurtgenoten zorgt er voor dat je ook eens wat doet met mensen, waar je niet zo snel vrienden mee zult zijn, maar waar je misschien wel wat van kunt leren. Samen kun je verder komen! En dat maakt ons een gelukkiger mens! Buitenspelen draagt ook bij aan de 30 minuten bewegen per dag. Om een gezonde geest in een gezond lijf te houden moet er per dag voldoende worden bewogen. Voor volwassenen geldt dat zij minstens een halfuur per dag moeten bewegen, met wat ‘matig intensieve inspanning’ wordt genoemd. Je hart gaat sneller kloppen en je haalt iets sneller adem. Het gaat om bijvoorbeeld stevig doorlopen of fietsen, maar ook tuinieren hoort erbij. En een klusje binnenshuis: stofzuigen. Zeker vijf keer per week op deze manier gezond bewegen, en steeds zeker tien minuten achter elkaar (Nederlandse Norm Gezond Bewegen).
cdnnieuwsnlmediasites14320170604123153cdnnieuwsnlmediasites4320170604121230buiten spelen 81dc7b9a4dd9f1e33343f3bae4ce51efb14a7331 1562abe5f35706c050c07e3151ff54a611d31af4
Hoe goed ken jij jou buurt? En wat kan buitenspelen daaraan bijdrage?
Buitenspelen kan bijdragen aan het leren kennen van je buurt en buurtbewoners. Als je vaker aanbelt bij je buurvrouw of buurman om samen een wandelingetje te maken of samen een balletje te trappen stel je jezelf sociaal op en leer je je buurt steeds meer kennen, wat vaak ook kan helpen voor meer wederzijds begrip.
Laat het kind weer in je naar boven komen! Even geen eisen aan jezelf stellen, alle buren mogen met je mee doen, even alle remmingen loslaten en vriendelijk met elkaar een bewegingsactiviteit doen! Als je lekker in beweging bent leer je elkaar gemakkelijker en beter kennen op een luchtige manier.
Buitenspelen zal zorgen voor een levendigere buurt en daarmee voor een veiligere buurt, waar je met een gerust hard je kinderen kunt opvoeden en ze kan laten buitenspelen. Het kan best spannend zijn als je elkaar nog nooit gesproken hebt ondanks dat je al 10 jaar bij elkaar in de straat woont. Maar het kan ook ontzettend leuk zijn!
“Buiten spelen voor volwassenen”
Ja je leest het goed. Van af juni zal de ‘buurtsportcoach aangepast sporten’ samen met jou gaan ontdekken hoe leuk het is om weer eens te gaan buitenspelen!!!!!!!
Jij wilt natuurlijk weten waar en wanneer? Nou dat zal ik jou eens vertellen:
Activiteit: ‘Buiten spelen voor volwassenen’
Waar: verzamelpunt voor het pand van Socius in Heemskerk (tussen de Hema en de Rabobank)
Dag/tijd:
Zie schema
Elke dag is er aansluitend een bijeenkomst van de Gezondheidsraad Heemskerk. In de Gezondheidsraad worden thema’s aangeboden waaraan je vrijblijvend of eenmalig kan deelnemen. Daarnaast zijn er bijeenkomsten waar gezamenlijk onderwerpen besproken worden. De Gezondheidsraad is er voor iedereen die een gezonder en gelukkiger leven wil hebben en elkaar daarbij wil stimuleren.
cdnnieuwsnlmediasites4320170604121106schema 37be0976a4593dee6ef5a34d8ca4b1098344e98d
Vragen over het buitenspelen voor volwassenen kunnen gesteld worden aan de buurtsportcoach aangepast sporten. [email protected] of 06 19 08 01 02.