Gemeente ziet aantal bezwaarschriften voor vierde jaar op rij dalen

26 mei 2021, 18:08 Algemeen
3z1a1478 gemeentehuis bankje wim meijer fotografie
Wim Meijer Fotografie
HEEMSKERK – De daling van het aantal ingediende bezwaarschriften zet door in 2020. Het totale aantal ingediende bezwaarschriften is gedaald van 129 naar 122. Sinds 2017 daalt het totaal aan bezwaarschriften.
De gemeente Heemskerk maakt een onderscheid tussen ingediende bezwaren tegen algemene zaken en tegen sociale zaken. Onder algemene zaken vallen de bezwaren tegen bijvoorbeeld handhavingszaken en omgevingsvergunningen. Sociale zaken zijn bezwaren tegen beslissingen over de Participatiewet of Wmo. Het aantal ingediende bezwaren tegen algemene bezwaarzaken is met 3 gestegen (van 45 naar 48) en het aantal bezwaarschriften sociale zaken is gedaald met 10 (van 84 naar 74) .
Klachten over de gemeente
Naast de bezwaren houdt de gemeente ook het aantal ingediende klachten bij. In 2020 is 33 keer geklaagd bij de gemeente. Dat is 1 keer minder dan het jaar daarvoor (34 keer). Het merendeel van de klachten komt voor bij de afdelingen met de meeste klantcontacten. De klachten gaan over verschillende onderwerpen zoals langzame besluitvorming, het niet volgen van de juiste procedure, miscommunicatie tussen de klager en de medewerker, onduidelijke brieven en onheuse bejegening door medewerkers.