Kees Koek en zijn bandleden nog één keer ‘los’ in Sonnevanck met ‘Different Cook’

27 nov 2018, 9:24 Algemeen
cook
Charles Duijff

Zaterdagavond 1 december 2018 wordt voor musicus Kees Koek en zijn bandleden zangeres Georgia van der Leden en Brigitta Uiterwijk Winkel, drummer Jan ter Maat en de saxofonisten Henk Vincenten en André Homminga van de formatie Different Cook, een gezellige, een swingende- maar ook een mooie, emotionele avond.

tekst: Charles Duijff / foto’s Charles Duijff & Michel Mulder (klik op de foto’s voor uitvergroten)

De band treedt deze avond voor het laatst op in hun vertrouwde Hotel, Café en Restaurant Sonnevanck te Wijk aan Zee. Ik schrijf ‘vertrouwde’ omdat Kees er bijna kind aan huis is en al vele malen optrad met Different Cook.

Onlangs had ik een interview met Kees Koek over zijn roots en zijn muzikale carrière. Over hoe het allemaal begon en over zijn toekomstplannen, want Kees is beslist niet van plan te stoppen met musiceren, schrijven, produceren en artiesten begeleiden. Reden waarom hij stopt met zijn hartenformatie Different Cook heeft vooral te maken met praktische overwegingen. (hieronder Kees bij de vleugel in Sonnevanck met de onvoorwaardelijk trouwe Suus)

Het interview

Waar heeft je wiegje gestaan?
In Haarlem Noord. Geboren op 3 april 1962 in een flat aan de Eksterlaan, de Vogelenbuurt. Daar woonde ik overigens alleen mijn eerste twee levensjaren. Daarna verhuisden we naar Vogelenzang, de Deken Zondaglaan.

Wanneer kwam je in aanraking met muziek?
Toen ik uit het ziekenhuis de Mariastichting Haarlem kwam, waar ik werd opgenomen vanwege een hersenvliesontsteking. Ik was een jaar of vier. Ik kreeg toen een speelgoed-accordeonnetje. Op TV had je o.a. ‘Ja zuster, nee zuster’ met leuke liedjes, die ik allemaal naspeelde. Ik had nooit muziekles gehad, dus autodidact.

Tijdens de meningitis (hersenvliesontsteking) had ik een bijna-doodervaring en liep ook een kleine hersenbeschadiging op. Volgens Kinderarts dr. Lindeboom uit de Mariastichting kan zo’n kleine beschadiging ook positieve gevolgen hebben. Wanneer je als vierjarige zonder muziekles al in staat bent muziekfragmenten uit te zoeken en na te spelen op accordeon is dat toch bijzonder. Okay ik was geen Johnny Meijer, maar beheerste ook al onafhankelijk het klavier en de baspartijen.

Later nam ik accordeonles van juffrouw van Roode uit Hillegom. Ik begon daar met lesboek 2. De lerares wilde uiteraard dat ik speelde wat de noten aangaven. Ik speelde echter al die liedjes al op mijn manier. Ik kende de liedjes uit boek 8 al uit mijn hoofd! Ik vroeg: ‘vindt u het mooi als ik speel wat er staat, of vindt u het mooier als ik het speel op mijn manier’ Het laatste vond ze mooier. Ik zei: ‘Dan ga ik toch niet spelen wat er staat?’ Beetje eigenwijs was ik natuurlijk, maar uiteindelijk moest de lerares er wel om lachen. Dus ik heb uiteindelijk nooit noten leren lezen. Ik onthoud het ook gewoon. Ook als ik speel met Different Cook, ik heb wel aantekeningen staan, maar verder gaat het vanuit geheugen en ervaring.

Levert dat voor jou geen moeilijkheden op tijdens het arrangeren en produceren van muziek?
Er wordt actueel geen noot meer geschreven. Er worden noten gespeeld en die laat je dan door de computer uitschrijven. Als ik een noot hoor dan weet ik niet of het bijvoorbeeld een G of een A is. Ik hoor wel wanneer er een verkeerde noot wordt gespeeld vanuit een arrangement. Het kan ook zijn dat bij het maken van een arrangement een verkeerde toets werd bespeeld en dus een verkeerde noot op papier komt. Dan hoor en weet ik dus ‘dat moeten we even veranderen’

Wat betreft live-optredens had je voorheen een duo met Hans de Vries
Ja, accordeon daar was ik al snel klaar mee. Ik had dus les bij juffrouw van Roode en deed mee aan een uitvoering La Felicidad en het Wonderkind. Ik was het wonderkind. Dat wist ik toen dus niet, maar dat was dan zo. Ik speelde toen slagwerk, hoorn, accordeon en orgel. Dat alles autodidact. Drummer Hans de Vries en ik gingen spelen op de St Jozef-basisschool en op carnavalsavonden. Even later, we waren 13 jaar, speelden we onze eerste betaalde bruiloft op de Achterwegin Lisse onder de naam The Jokers en later The Dreamers. Toen is het begonnen. Het aantal optredens groeide snel. Toen we 25 jaar oud waren speelden we wel 25 keer per maand. Ik heb tussen mijn 20e en 30e jaar geen weekend meer thuis gezeten. Mijn vak was aanvankelijk elektromonteur, waarvoor ik ook gedegen was opgeleid. Ik werkte voor de Gebra in Noordwijkerhout. In 1986 ben ik beroepsmuzikant geworden.



(foto: Michel Mulder)

We konden er redelijk goed van leven in die tijd. Later ook TV gedaan met o.a. Jeroen van der Boom bij SBS6. Ik noem dat maar even de ‘vette jaren’… The Dreamers wijzigde na verloop van tijd van een duo in een trio. Saxofonist Henk Vincenten erbij. Toch heb ik me altijd meer ondernemer in muziek gevoeld dan muzikant. Natuurlijk treed ik graag op, maar liever houd ik me op een andere manier met muziek bezig.

Na The Dreamers heb ik nog een periode gehad waarbij ik optrad met grotere formaties, zoals The Dream Session Bluesband en Cook & Soapy. De samenstellingen wisselden, al naar gelang de vraag die we kregen. Tijdens de Good-Bye parties, de eindejaarsfeesten die we in Treslong Hillegom organiseerden leerde ik Georgia van der Leden kennen. Georgia zong toen bij de Ruud Jansenband. Nadat Georgia en haar vriendin en ook verdienstelijk zangeres Brigitte Uiterwijk Winkel waren gestopt met de Ruud Jansenband ontstond Different Cook. Als hele grote formatie was dat niet langer verkoopbaar. Met de huidige samenstelling van deze band hebben we de laatste jaren zeer succesvolle optredens gehad.

Jullie traden toch ook op in The After-Party’ s van de Toppers?
Door mijn muzikale activiteiten als producer en schrijver van repertoire leerde ik vele muzikanten en vocalisten kennen. Jeroen van der Boom kende ik al vanuit de periode dat ik in Vogelenzang woonde. We speelden op een feest waar ook René Froger aanwezig was. Die wist aanvankelijk niet eens dat ik behalve schrijven en produceren ook in een band speelde. René stelde toen voor dat we wellicht ook iets bij de feesten van de Toppers konden betekenen. Zo is dat gegaan. We hebben vijf jaar lang voor het feestje van de Toppers zelf gespeeld. Die organiseerden na afloop van hun concerten een eigen feestje met de betrokken artiesten erbij, die we af en toe ook begeleidden. Geweldig om mee te maken natuurlijk! Mede te danken dus aan het feit dat ik vele artiesten al kende. Ik produceerde bijvoorbeeld het nummer ‘Zing met me mee’ dat een groot succes werd en nog altijd is voor Gerard Joling. (hieronder 25 jarig jubileum)

Wat is nu precies de reden dat Different Cook stopt?
Ik praat dan nu eventjes over mij persoonlijk. Ik en dat geldt natuurlijk voor alle bandleden, moeten er zeer veel voor doen. Zelf de apparatuur vervoeren, opbouwen en afbreken, terwijl we ons ook tijdens het optreden voor de volle 100% geven, dat gaat door onze leeftijd toch meer opbreken. Soms zitten we ’s middags half vier in de auto. Rijden naar de bestemming. Uitladen, trappetje op trappetje af. De volgende dag om 4.30 uur thuis. Dan heb je er zo’n 12 uur opzitten. In de meeste gevallen maakt het succes dat we hebben een hoop goed, maar omdat ik naast deze optredens nog zoveel ambities op muzikaal gebied heb moet ik een keuze maken. Nogmaals ik spreek voor mijzelf. Ik wil stoppen op het moment dat het publiek zegt: ‘Jammer dat jullie stoppen’ in plaats van achteraf te horen ‘dat hadden jullie beter eerder kunnen doen’ Mijn gewaardeerde vriend en saxofonist in onze band Henk Vincent en is recentelijk ernstig ziek geweest. Ik gun hem dan ook de toekomstige periode waarin hij relaxed in een Big Band kan optreden en minder wordt belast met alle bijkomende krachtinspanning waarover ik zojuist uitleg gaf.

naamloos panorama12
(foto: Michel Mulder)
5i5a80702
Slagwerker Jan heeft een drumschool en speelt naast Different Cook ook in Jazzformaties (foto: Michel Mulder)

Je zet je al geruime tijd in voor Muziekids. Wat zijn de recente ontwikkelingen?

Wanneer soms ernstig zieke kinderen helemaal opleven wanneer ze betrokken worden bij het maken van muziek breekt mijn hart. Daarom streeft de organisatie van Muziekids er naar een muziekstudio in te richten in elk Ziekenhuis. Ik wil me daarvoor graag inzetten. We gaan hier binnenkort eens een apart artikel aan wijden. Dat doen we niet af in een paar regels.

Voor nu even energie opbouwen voor een laatste knal-optreden van Different Cook in Sonnevanck te Wijk aan Zee.!! Dit wil ik geen afscheidsconcert gaan noemen. Het is eigenlijk gewoon ons laatste optreden met een klein kersje erop. Ook dit is een keuze geweest. Als je mag kiezen tussen de laatste in het oosten van het land of Wijk aan Zee, is de keuze snel gemaakt. Dik doen in een groot theater en het dan een afscheidsconcert te noemen is niet Different Cook zijn ding… Lekker om de hoek, in Wijk aan Zee.

5i5a8035