Kortebaandraverijen in gevaar door nieuwe belastingregel

14 nov 2018, 8:35 Algemeen
5i5a2658
Er dreigt een einde te komen aan een eeuwenoude traditie. De kortebaandraverij, in veel Noord-Hollandse gemeenten het hoogtepunt van het jaarlijkse dorpsfeest, staat op omvallen. De aanleiding? De nieuwe belastingwet die in de maak is.
(bron: NH Nieuws )
Het bedrijf dat de weddenschappen rond de kortebaandraverijen faciliteert en organiseert, ‘Runnerz’, moet net als de bezoekers die een gokje wagen, 29 procent kansspelbelasting gaan afdragen. Het gevolg is dat bij het bedrijf aanzienlijk minder geld binnen komt en dus veel minder zal kunnen gaan afdragen aan de organisaties van de wedstrijden.
De organisaties van de harddraverijen zijn financieel afhankelijk van de opbrengsten van de weddenschappen. Deze dreigen nu beduiden lager te worden als gevolg van de nieuwe belastingmaatregel. Of de harddraverijen in Heemskerk, Beverwijk, Santpoort en de andere wedstrijden in Noord-Holland dan nog het hoofd boven water kunnen houden is nog maar de vraag.
NH Nieuws praatte over deze donkere onweerswolk boven deze niet weg te denken Noord-Hollandse traditie met wedaanbieder Paul Klomp, met Gerard Post Uiterweer van de harddraverij in Heemskerk en met ‘Mister kortebaandraverij’ Aad Pools.
Klik HIER voor de complete reportage van mediapartner NH NIeuws