Vliegtuigbom op Landgoed Marquette morgen onschadelijk gemaakt

01 jul , 21:13 Algemeen
foto 28 6 2024 41 kasteel marquette vliegtuigbom opruimen
HEEMSKERK – De oude vliegtuigbom die twee weken terug in Heemskerk werd gevonden, wordt morgen, dinsdag 2 juli, onschadelijk gemaakt. Een ploegje werklui bij kasteel Marquette vond het explosief, dat ruim vijfhonderd kilo weegt.
(bron: IJmond Nieuws / foto's: Hans Blomvliet)
Het terrein van Marquette is morgen vanaf 7.00 uur in de ochtend voor een groot gedeelte afgesloten voor het publiek. De hotelgasten kunnen nog wel het hotel verlaten. Het kasteel is leeg en de bewoners van het koetshuis moeten ook hun huis verlaten.
De verwachting is dat de bom rond 13.00 uur onschadelijk is gemaakt. Daarna gaat de bom op transport naar een plek in de duinen. Daar wordt hij onder een grote laag zand tot ontploffing gebracht.
Burgemeester Alexander Luijten: "Veiligheid staat in de hele aanpak vanzelfsprekend voorop. De experts van de EODD hebben enorm veel ervaring, dat geeft vertrouwen en we gaan dan ook uit van een geslaagde en veilige verwijdering van de bom.
foto 28 6 2024 14 kasteel marquette vliegtuigbom opruimen
foto 28 6 2024 24 kasteel marquette vliegtuigbom opruimen