Column Blik van Co: De RABO-spraakcomputer

31 okt , 9:37 Blogs en columns
494a7671 basisbanner co backer kopieren rabo
Wim Meijer Fotografie
Vandaag de achttiende column van Co Backer voor de nieuwssites van IJmond Nieuws, Beverwijk- en Heemskerk Nieuws.
Blik van Co: De RABO-spraakcomputer
Heeft u weleens geprobeerd telefonisch contact te krijgen met de Rabobank. Dit werd voor mij een drama om op een eenvoudige vraag een eenvoudig antwoord te krijgen. Enkele maanden geleden hebben we via de website van de Rabobank een rekening opgezegd. Deze rekening werd niet meer gebruikt. Wat er nog op stond hebben we getransporteerd naar een reguliere rekening. Begin deze week kregen wij een brief van de Rabobank dat de rekening die wij hadden opgezegd een negatief saldo heeft. In de brief stond een telefoonnummer dat ik kon bellen als ik vragen had en die had ik uiteraard.
Nadat ik het nummer had ingetikt op mijn mobiel en deze overging sprak mij een dame toe dat dit gesprek zal worden opgenomen ‘om u nog beter van dienst te kunnen zijn’ en de mededeling dat alle medewerkers het bijzonder druk hadden. Zij gaf wel aan dat als ik een vraag had over mijn bankpas of verzekeringen ik de 1 in moest toetsen en een 2 voor nieuwe rekening. Mijn keuze was niet moeilijk want het ging om een rekening en daar hoort ook een bankpas bij. "Wilt u in kort vertellen wat uw vraag is", sprak de vrouw met een "vlakke stem" aan de andere kant van de lijn. Ik het kort legde ik uit wat er loos was en zij antwoorde: "Over welke verzekeringen gaat het". "Ik heb het niet over mijn verzekeringen maar over een bankrekeningnummer/bankpas", antwoorde ik. "Kunt u de vraag herhalen". Ik herhaalde mijn vraag en zij antwoorde weer: "Over welke verzekeringen gaat het" Wederom mijn verhaal, maar het resultaat bleef hetzelfde.
Een beetje geïrriteerd brak ik het contact af met deze computerdame. Wat nu!!! Gewoon opnieuw bellen en dan nummer 2 intoetsen en dit lukte. Wat raar, nu ik bel over een nieuwe rekening krijg ik direct een levend wezen aan de lijn. Ik deed wederom mijn verhaal en op een fijne menselijke wijze en op een correcte manier werd ik geholpen. Na 19 minuten en 36 seconden had ik antwoord op mijn eenvoudige vraag. Rabobank schop deze computerdame de deur uit en keer terug naar gewoon menselijk contact. Het zal u sieren.
Co Backer