Column Blik van Co: Ook fusie tussen GroenLinks en PvdA in Heemskerk?

17 okt , 9:20 Blogs en columns
494a7671 basisbanner co backer kopieren fusie
Wim Meijer Fotografie
Vandaag de zeventiende column van Co Backer voor de nieuwssites van IJmond Nieuws, Beverwijk- en Heemskerk Nieuws.
Blik van Co: Ook fusie tussen GroenLinks en PvdA in Heemskerk?
In navolging van de fracties in Beverwijk willen de fracties van PvdA en GroenLinks in Heemskerk ook fuseren. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2026 in Heemskerk willen zij samen één kieslijst voeren en met dezelfde standpunten naar buiten komen. Het lijkt mij voorbarig om dit nu al te roepen. Zowel in Heemskerk als in Beverwijk is er een constructieve verstandhouding, maar van een fusie kan nog lang geen sprake zijn.
De meningen over nut en noodzaak van fusie tussen GroenLinks en PvdA verschillen. We hebben kunnen zien waar de tegenstanders voor hebben gewaarschuwd: met de fractiefusie in de Eerste en Tweede Kamer en de gezamenlijke verkiezingsdeelname aan de Europese verkiezingen, zijn beide partijen hun landelijke uitstraling en identiteit totaal kwijtgeraakt. De meest logische gok is dat in gemeenten waar de twee partijen alleen samen een machtsfactor van betekenis kunnen worden, een fusie mogelijk is. Maar als een of beide partijen voor een invloedrijke positie geen fusie nodig heeft dan begint men er liever niet aan.
Over een linkse machtsfactor kan je voorlopig in Heemskerk en Beverwijk niet meer spreken, zowel in Heemskerk als in Beverwijk heeft GroenLinks 3 zetels en PvdA maar 2 zetels, totaal 5 zetels in elke gemeenteraad. Een deuk in een pakje boter slaan, dat zit er sowieso niet in, zelfs niet in gefuseerde vorm: De lokale partijen daarentegen "bezetten" in Heemskerk totaal 12 zetels van de 25 en in Beverwijk eveneens 12 zetels van de 27. De lokale waren bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen veel groter dan de – nog niet-bestaande – linkse combinatie. Als er toch inhoudelijk debat ontstaat, blijkt de maatschappelijke beleving heel verschillend.
PvdA heeft een geschiedenis als arbeiderspartij die sociaaleconomische verschillen op één zet en GroenLinks is een politieke partij met een groene en progressief-linkse signatuur. GroenLinks en PvdA doen zich voor alsof rood en groen prima in één partij passen en elkaar niet bijten, maar daar ben ik nog niet erg van overtuigd, hoe vaak Frans Timmermans deze boodschap ook herhaalt. De leden moeten over een lokale fusie van GroenLinks en PvdA beslissen, maar lokale partijafdelingen stellen bijna nergens nog iets voor, zeker in kleine gemeenten als Heemskerk en Beverwijk.
Co Backer