Heemskerk op zaterdag 16 september cultureel op z’n kop!

Foto: Cultuurmarkt Heemskerk

Op zaterdag 16 september vormt Heemskerk het culturele centrum voor de regio IJmond  met een mudvol programma van optredens en demonstraties op diverse locaties in en rond het centrum.

Er komt een grote cultuurmarkt met een groot podium op het Nielenplein, een podium bij Grandcafë Ruysdael en een kunstmarkt. Kijk! organiseert een opening van de expositie ‘Staal in Beweging’ in de hal van het gemeentehuis. De Vrijburght heeft een korenfestival deze dag. De winkeliersvereniging en de horeca in Heemskerk, sluiten ook aan bij deze dag. Er is al een fotowedstrijd uitgezet door HeemskerkOnline. De winnaar zal tijdens de cultuurmarkt bekend worden gemaakt. Er komt een leuke puzzeltocht in het centrum voor de kinderen en er is een speciaal cultuurmenu. Cultuur snuiven en beleven.

Amateurkunst
De amateurkunst presenteert zich groots. Vier dansscholen geven presentaties, diverse koren en orkesten laten van zich horen, leerlingen van Cultuurcentrum Heemskerk treden op en er zijn diverse (big)bands aanwezig. De Cultuurmarkt begint om 11.00 uur en de Rock ’n Billyband The Barnbees sluiten de dag af om 20.15 uur bij het Ruysdaelpodium

Programma Nielenplein podium

• Smartlappenkoor Beverwijk       13.25 – 13.50
  • Rapduo Acright & Gilly  14.00 – 14.30
  • Donkey Landband           14.45 – 15.30
  • Presentatie Cultuurcentrum leerlingen/docenten Suzuki-optreden   15.40 – 16.10
  • Erica en een beetje Coutier (accordeon & viool) 16.10 – 16.30
  • Martijn Hiemstra (piano)             16.35 – 16.50
  • Cerensa Morré (harp)    16.55 – 17.10
  • Gebroerders Duif (rockband)     17.20 – 17.45
  • Stutorkest          17.50 – 18.05
  • No Pasa Nada (sing a songwriters)          18.20 – 19.05

Puzzeltocht voor de kinderen
Van 11.00 uur tot 13.30 uur. In het centrum staan 6 figuren, zoals een Spaanse danseres, een schilder, iemand die de Blues speelt, een joker, etc. Bij iedere figuur ligt een vraag om te beantwoorden. Heb je de vraag goed, dan ontvang je een stukje voor de puzzel die je op een kaart plaket. Als je alle 6 stukjes hebt verzameld, dan ontstaat er een leuke Heemskerkse afbeelding. Met de kaart kun je naar Marx ‘O Larry’s of IJssalon Verdonk om gratis een ijsje te halen met 1 bol. Kaarten zijn te verkrijgen bij de horeca-infokraam, In de Kas, Bij de Boer, Bakker Meijer, Family, Meesters & Juffen en Koffiedik

Fotowedstrijd
De afgelopen maanden is de fotowedstrijd ‘Heemskerk heeft Het’ uitgezet door Heemskerk-Online. Heemskerk is één van de leukste en meest veelzijdig dorpen van Kennemerland, een dorp die voor menigeen een verademing is, een dorp waar we trots op zijn en dat willen we ook graag zien! Er zijn heel veel mooie foto’s ontvangen, waaruit een hoofdprijs en 2 publieksprijzen worden uitgereikt om 13.20 uur op het Nielenplein-podium.Nieuwe volkszanger in Heemskerk
Ernst Koperdraat….staat aan het begin van zijn carrière. Kom zijn Nederlands repertoire bewonderen. Nee geen André Hazes, maar wel Marco Barsato. Ook zal hij Engelse songs en Franse chansons ten gehore brengen. Ernst treedt op om 13.30 en om 14.45 uur bij het terras van Meesters & Juffen.

Hapjesroute
De horeca in Heemskerk heeft een hapjesroute georganiseerd. Voor € 9,- kan een kaart gekocht worden waarvoor 6 hapjes gehaald kunnen worden bij Koffiedie, Bakker Meijer, Meesters & Juffen, In de Kas en Bij de Boer. De kaart kan gekocht worden bij de deelnemende horeca-aangelegenheden of bij de horeca-infokraam, bij de Hervormde Kerk.

Cultuurcentrum Heemskerk
Op het Ruysdaelpodium is een blok geprogrammeerd  met optredens van leerlingen en docenten. De Suzuki-methode, welke wordt toegepast wordt bij de viool- en cellosectie, zorgt er voor dat er een mooi strijkersconcert gegeven kan worden.

(foto: Cultuurcentrum Heemskerk)

Leerlingen leren beter en zuiverder spelen door deze methode, waarbij plezier uiteraard niet ontbreekt. En dat stralen zij uit. Wat drumles teweeg kan brengen, laten de Gebroeders Duif, graag horen….

Bij de informatiekraam is de nieuwe brochure te verkrijgen. Buiten de reguliere muzieklessen wordt er dit jaar voor het eerst een jeugdtheater aangeboden. Ook nieuw is het popkoor Lets Sing voor kinderen van 7 t/m 12 jaar. Daarnaast zijn er vele muzikale mogelijkheden voor mensen met een verstandelijke beperking. Kom gezellig even langs voor meer informatie.

Expositie
In de hal van het gemeentehuis is een expositie van Marcel Timmer met het thema ‘Staal in Beweging’. Om 14.00 uur is de opening van deze expositie, die zowel binnen als buiten is.

(foto: Wim Meijer Fotografie)

De muzikale omlijsting wordt verzorgd door blokfluitensemble Recorders Round, olv Pia Mercx. De deuren gaan open om 13.30 uur en de expositie duurt tot 15.30 uur.

Flashmob
Door wie? Dansstudio De Danstuin! Waar? Let goed op….. Hoe laat? Just be there….

KORENFESTIVAL: In de Vrijburghtkerk van 10.30 tot 17.00 uur. Entree € 2,50