Gemeente Heemskerk koopt kunstwerk Marcel Timmers

Foto: Wim Meijer Fotografie

Het Heemskerkse college van B&W heeft besloten om het kunstwerk Seagulls III van kunstenaar Marcel Timmers aan te kopen.

Als locatie voor het uit drie stalen vogels bestaande kunstwerk heeft de gemeente het oog laten vallen op de vijver aan de Ringmus. Aangezien in de wijk Beijerlust alle straten de naam van een vogel hebben, zou het kunstwerk Seagulls, dat bestaat uit drie vogels, een mooie toevoeging zijn.

Staal in Beweging
Van 16 september tot 13 oktober jl. presenteerde stichting “Kijk! Heemskerk” de expositie ‘Staal in Beweging’ in het gemeentehuis van Heemskerk. Deze goed bezochte expositie vond plaats in de hal en op het terras aan de achterkant van het gemeentehuis. Diverse bezoekers hebben geopperd om een kunstwerk van Marcel Timmers aan te kopen en het college heeft besloten daar gehoor aan te geven.

Wethouder Aad Schoorl: ”Ik ben blij dat er na jaren van bezuinigingen weer ruimte is om een aankoop te kunnen doen. Er was een periode dat de gemeente jaarlijks kunst aankocht, maar dit is inmiddels jaren geleden.”

Seagulls
Het kunstwerk bestaat uit verschillende soorten staal. Zeer toepasselijk, aangezien Heemskerk groot is geworden door (de fabrikant van) staal. Gekozen is voor vogels, de door de wind bewegende zeemeeuwen, omdat die passen bij Heemskerk als kustgemeente.

Kunstenaar
Marcel Timmers (Ridderkerk), kunstenaar en ambachtsman, maakt zowel figuratieve als abstracte objecten, vaak uitgevoerd in roestvast staal, maar hij maakt ook combinaties met brons en andere soorten staal. Zijn perfectionisme en vakmanschap resulteren in objecten en werken van zeer hoge kwaliteit en strakke afwerking. Timmers streeft ernaar unieke en tijdloze ontwerpen te creëren.