‘Geknipt! Gesneden! Geplakt!’

Afgelopen vrijdag, 15 december, heeft wethouder Aad Schoorl in het gemeentehuis van Heemskerk de expositie “Geknipt! Gesneden, Geplakt!!!” van Hannah Oud- Biemold geopend.

Het is de vierde en laatste expositie die de Stichting Kijk! Heemskerk dit jaar samen met de gemeente Heemskerk organiseert. En net zoals alle voorgaande exposities onder deze vlag is ook nu weer sprake van bijzondere kunst in een bijzondere entourage. Dit keer de buitengewone knipkunsten van Hannah Oud- Biemold, gecombineerd met een moderne invulling van de kerst versieringen in de hal van het gemeentehuis.

Knipwerk in 17e eeuw waardevoller dan Rembrandts schilderijen
Hanna over haar kunst: “Als ik aan mensen vertel dat ik kunstenaar ben, vragen ze vaak wat ik schilder? Papier knippen wordt vaak gezien als hobby of kinderactiviteit, terwijl de Nederlandse kunstenaar Johanna Koerten- Blok in de 17e eeuw veel meer geld kreeg voor haar werken dan Rembrandt voor zijn schilderijen!” Beeldhouwen met papier
De knip[kunst vergelijkt Hanna met beeldhouwen. Net als een beeldhouwer die begint met een stuk hout of steen en alles wegneemt wat overtollig is totdat het uiteindelijke beeldhouwwerk ‘overblijft’, geldt dat ook voor knippen.

Hanna werkt met verschillende materialen maar bij voorkeur met papier en met vrij weinig kleur omdat je met wit en zwart eigenlijk alles al kan zeggen en uitbeelden. Wie goed naar de portretten kijkt, merkt dat er een loopje met de toeschouwer genomen wordt! Door enkel gebruik te maken van zwart papier op een witte achtergrond creëert Hannah een portret zonder foto of afbeelding erachter!  Nieuwsgierig geworden?
De expositie van Hanna Oud-Biemold, tegen een decor van prachtige kerstbloemen en takken (verzorgd door Annemieke van bloemsierkunst Rinus de Ruyter en door Hugo van bloemsierkunst De Eeuwige Lente)  is nog tot en met donderdag 11 januari 2018 te bezichtigen gedurende de openingsuren van het gemeentehuis.

Klik voor een uitgebreide fotoserie op de hoofdfoto bovenaan dit artikel en navigeer vervolgens met de pijlen links en rechts van de foto.