Zorginstelling Meerstate Heemskerk kijkt terug op zeer geslaagde ‘Gouden Dag’

Zorginstelling Meerstate uit Heemskerk kijkt terug op een zeer geslaagde.’Gouden Dag’.

Op 1 augustus organiseerde Gouden Dagen een picknick voor ouderen op het terrein van zorg- en verpleeghuis Meeststate in Heemskerk.

Waarom Gouden Dagen?

“Omdat wij ouderen een leuke dag gunnen”, zegt coördinator Jolanda van Dam. “Ouderen willen we achter de geraniums weghalen en ze gewoon iets geven om naar uit te kijken én op terug te kijken. Daarnaast willen we ouderen met elkaar verbinden om de eenzaamheid onder deze doelgroep te voorkomen. En dat betekent natuurlijk niet alleen de ouderen die in de verzorgingshuizen wonen, maar ook de ouderen die nog zelfstandig wonen. Juist bij die doelgroep sluipt de eenzaamheid er erg in. Mensen worden ouder. Ze zijn niet zo mobiel meer. Als je dan niemand hebt om even mee naar buiten te gaan dan ga je gauw vereenzamen. Daarom Gouden Dagen.”

Dat strookt precies met de doelstelling van Gouden Dagen. Deze stichting wil ervoor zorgen dat ouderen in Nederland zich verbonden voelen met anderen en daardoor hun kwaliteit van leven verbeteren. Niet alleen voor ouderen in zorginstellingen, maar óók voor het groeiend aantal ouderen dat nog zelfstandig woont.

Gouden Dagen heeft het grootste netwerk om ouderen te bereiken in Nederland. Ze bereikt ouderen via de:

• 2.400 zorginstellingen in Nederland
  • 7.000 buurtcentra
  • 420.000 vrijwilligers die actief zijn voor deze organisaties

Eén van deze vrijwilligers is Bep Bomfliet. Zij is vrijwilliger van het eerste uur bij Meerstate. “In het begin was het vaak voor mensen met een laatste wens, maar tegenwoordig voor binnen en buiten het huis en het is grandioos werk! Het is genieten. Voor de bewoners maar ook voor mij. Als ik vanavond thuis kom en al die blije gezichten heb gezien.”

En veel blije gezichten zijn er te zien. Jolanda van Dam: “Ik vind het geweldig als mensen genieten. Het is geweldig. Ja, super!” zegt ze over deze geslaagde dag.

(videoverslag: IJmond Nieuws)