28 paarden aan de start van Harddraverij Heemskerk

01 sep 2016, 6:52 Cultuur
wim meijer fotografie img 0075 banner
Nog maar enkele uren te gaan en dan gaan in Heemskerk de jaarlijkse Kortebaandraverijen van start met zowel het maximaal toegestane aantal deelnemers als het grootste aantal bezoekers van alle kortebaandraverijen in het seizoen.
(Bron: Harddraverijvereniging Heemskerk)
Vanmiddag is het zogezegd 'Volle Bak': 28 paarden aan de start op de Marquettelaan. En dat betekent dat de organisatie er alles aan zal doen om een strak tijdschema te hanteren en dan ook om stipt 13.30 uur de eerste start te laten vallen. Het publiek dat een weddenschap wil plaatsen bij de totalisator zal er dus extra vroeg bij moeten zijn, want zodra de start valt sluiten de Runnerz-kassa’s langs de baan en kan pas weer voor de tweede omloop worden gespeeld.
Op tijd beginnen
Voorzitter Gerard Post Uiterweer van de harddraverijvereniging is zeer tevreden: “Niet alleen de kwantiteit, ook de kwaliteit van het deelnemersveld is echt geweldig. Met de goede weersvooruitzichten als bonus kijken echt uit naar een topdag. Maar het is wel belangrijk dat het publiek op tijd komt. Met 28 paarden heb je meer ritten dus we moeten op tijd beginnen en de vaart erin houden, anders kan het nog best een latertje worden. Tegen de avond willen veel mensen hun feestje toch verderop in het dorp voortzetten, dus we houden echt de klok in de gaten.”
Veel favorieten aan de start
Aan de start verschijnen onder meer titelverdedigster Donate Groenhof met Ruud Pools, Nederlands kampioen Dutch Buitenzorg, de winnaar van Santpoort Zero Option Lane en uit de stal van Aad Pools onder meer Sammarco, vorige week nog winnaar in Middenbeemster, en Balalaika die in De Lier verrassend sterk presteerde. Tot de favorieten behoren ook Casanova die tijdens zijn laatste 5 kortebaanoptredens telkens de top 3 haalde en recent in Bemmel zelfs won, krachtpatser Evison en de troef van Stal de Groninger, Jagger Broline die in Hoofddorp en IJmuiden de eerste prijs in de wacht sleepte.
Spanning om de Pikeursprijs
De kortebaan van Heemskerk is ook de slotetappe van de Rabobank Pikeursprijs van de IJmond: die strijd is duidelijk nog niet gestreden. Leider in het klassement Rick Wester komt met twee ijzersterke dravers aan de start (Jagger Broline en Fiducia LJD). Zijn achtervolgers John de Leeuw (Moni Maker en Femke Schermer) en John Dekker (Casanova en Excuse Me) kunnen hem echter nog ruimschoots achterhalen. Ook de net 17 jaar geworden Heemskerkse leerlingpikeur Finn Verkaik verschijnt op zijn thuisbaan aan de start: hij rijdt met Sharif Boko uit de stal van toptrainer Hans Bot.