55+

Haperend Brein: Laat haperend verstand met rust, maar geef juist aandacht aan gevoelswereld!

Foto: Cornelis van Meurs

Mensen worden steeds ouder en daardoor zullen ook ziekten als dementie helaas steeds meer gaan voorkomen. In 2021 waren er ongeveer 290.000 mensen met dementie. Dementie is overigens een verzamelnaam voor maar liefst 50 ziektes, waaronder bijvoorbeeld ook Alzheimer! Verderop in dit artikel een link naar de Alzheimerwebsite, waarop u daaromtrent uitgebreide informatie vindt.

Tekst, foto’s en film Charles Duijff

Als redacteur van Nieuws.nl ben ik betrokken bij nieuws-items in 11 gemeenten  in Noord Holland, De IJmond, Kennemerland en Haarlemmermeer. Ook voor de gemeente Heemskerk is dit onderwerp natuurlijk uiterst relevant.

Boek Leontine: aanrader voor mantelzorgers en overige betrokkenen/geïnteresseerden

Leontine Trijber schreef in haar boek ‘Het Haperende Brein’ op begrijpende- en inspirerende wijze over haar ruime ervaring en kennis die ze daardoor heeft vergaard omtrent dit ziektebeeld (afbeelding boek zie openingsfoto. Het naast geplaatste hartje en plaatje van de hersenen symboliseren wat mij betreft liefdevolle benadering van personen met haperend brein. Immers, liefde hoort standaard op 1 te staan in het leven). Het boek werd prachtig geïllustreerd door Cornelis Van Meurs.

Leontine is programmacoördinator bij ontmoetingscentrum (club) Zandstroom in Zandvoort. Zij spreekt liever over ‘het Haperende Brein’, dan over dementie of alzheimer. Patiënten met haperend brein hebben belang bij positieve benadering van hun gevoelswereld, maar het heeft weinig zin om met hen inhoudelijk te praten over hun aandoening. Leontine: ‘Door het haperende verstand met rust te laten en een beroep te doen op de gevoelswereld die nog intact is, laten we de broze mens weer schitteren’. Dat zorgt niet alleen voor een betere kwaliteit van leven van de patiënt, maar zeker ook voor het welzijn van de mantelzorgers, meestal de partner of de kinderen van personen die met deze aandoening te maken krijgen.

Uitzonderingen

Soms is ook de gevoelswereld van dementerenden verstoord. Ze kunnen dan zelfs (onbeheersbaar) agressief gedrag vertonen, maar dat zijn gelukkig uitzonderingen. Dan kan bijvoorbeeld sprake zijn van Frontotemporale dementie (FTD) hetgeen vaak voorkomt op jongere leeftijd. In dat geval laat een specifiek gebied van de hersenen het afweten. Zie daarvoor de website over Alzheimer (link verderop).Voor mensen met een haperend brein -en zeker ook voor hun mantelzorger(s)- is het belangrijk dat ze naar een dagbesteding kunnen, waar ze maar al te graag naar toe willen en waar ze op liefdevolle- en vooral ook deskundige wijze worden opgevangen en vermaakt. Eigenlijk zou in de nabije omgeving van iedere woonwijk een club zou moeten worden opgericht, waar mensen met dementie en/of broze gezondheid regelmatig naar toe kunnen. Hieronder een FILMPJE met een voorbeeld van muzikaal- en dansplezier zoals dat regelmatig wordt beleefd in Zandvoort.

Gelukkig bestaan er in Noord Holland, de IJmond en Kennemerland al langer dagbestedingsmogelijkheden. U kunt de locaties via Google zoeken door de naam van uw gemeente in te vullen en ‘dagbesteding’ Ik heb voor u hieronder een website-link vastgelegd.

HEEMSKERK Dagbesteding zoeken

Website ALZHEIMER NEDERLAND

In onderstaand filmpje vertelt Leontine Trijber over het oprichten van Club Zandstroom

Ontmoetingscentrum Zandstroom ligt aan de boulevard in het bruisende Zandvoort. Een plek waar iedereen welkom is. Meerdere dagen per week komen hier verschillende groepen samen om met elkaar van alles te ondernemen. Heeft u last van een haperend brein of kent u iemand met een haperend brein? Kom dan eens een kijkje nemen bij ons ontmoetingscentrum Zandstroom.

Leontien Trijber, programmacoördinator bij ontmoetingscentrum Zandstroom: ‘Zandstroom is een innovatieve club op een unieke plek. Uitzicht op zee, een weelderige, verrassende tuin en een eigen minitheater annex bioscoop. Een club die voortdurend in ontwikkeling is. Er ontstaan nieuwe vriendschappen en saamhorigheid staat hoog in het vaandel. De sfeer is informeel, artistiek en uitnodigend. Alles mag en niks hoeft. Zo creëren we iedere dag een feestje door samen te spelen, improviseren, koken, kunst en muziek te maken. Allemaal in een losse sfeer waardoor aanwezige talenten (opnieuw) ontdekt worden en tevoorschijn komen. Een club waar je jezelf kunt en mag zijn’

In samenwerking met Buurtblik zijn er filmpjes gemaakt van onze ontmoetingscentra. In deze filmpjes gaan 65-plussers met camera en microfoon op onderzoek uit naar activiteiten in de buurt. Bekijk hieronder het filmpje van ontmoetingscentrum Zandstroom.