Heemskerk onder jongeren meest populaire gemeente van de IJmond

Foto: Google Maps

De Heemskerkse jongeren tussen de 13 en 22 jaar geven ‘hun dorp’ een 7,8 als gemiddeld rapportcijfer.

Dit blijkt uit de flitspeiling die de gemeente in juni in samenwerking met gemeenten Beverwijk en Velsen heeft uitgezet. De peiling meet de ervaringen van wonen in hun gemeente en hoe gelukkig zij zijn. Heemskerk is de populairste gemeente onder jongeren in de IJmond.

Dorpse sfeer en gunstige ligging
De jongeren vinden wonen in Heemskerk vooral fijn door de rust, de dorpse sfeer en de ligging. ‘Je bent met het OV zo in Amsterdam’ en ‘veel vrienden en familie wonen hier, Heemskerk heeft iets knus en ik voel mij hier redelijk veilig’. Niet fijn aan Heemskerk vinden zij de hangjongeren, het tekort aan starterswoningen, de beschikbaarheid van het OV binnen Heemskerk en de uitgaansvoorzieningen.

Bi de helft (46%) maakt zich zorgen
De respondenten geven als gemiddeld rapportcijfer voor hun eigen geluk een 7,8: ‘Omdat Heemskerk voelt als mijn thuis’. Maar een klein percentage, 4,7 procent geeft aan niet gelukkig te zijn. Wel maakt 46 procent zich soms zorgen: ‘Ik wil graag op mezelf wonen, maar kan geen woning vinden/krijgen’, ‘Er is veel spanning in de buurt’, ‘Mijn vrienden en ik moeten vaak ver weg gaan als we naar een leuk feest willen’.

Vervolg uitkomsten
In totaal hebben 370 jongeren uit Heemskerk de vragenlijst ingevuld. De resultaten van de peiling worden gebruikt voor het nieuwe jeugdbeleid.