Heemskerk stelt regels vast hoe om te gaan met hennepkwekerijen en drugs

26 jan 2018, 11:50 Gemeente
cannabis 2150543 960 720
De gemeente Heemskerk heeft een beleidsregel vastgesteld voor de handhaving van hennepkwekerijen en de fabricage van andere soorten drugs en de handel daarin.
De politie treft regelmatig hennepkwekerijen of drugsvondsten aan in woningen of andere panden. De burgemeester heeft de bevoegdheid om in het belang van de openbare orde die woningen of panden te sluiten. Daarom is in de beleidsregel vastgelegd hoe de gemeente omgaat met het vinden van hennepkwekerijen of andere drugs in woningen en andere panden.
Gevaar, schade en overlast
Met regelmaat worden binnen de gemeente handelshoeveelheden drugs in woningen of andere panden aangetroffen. Meestal gaat het om een hennepkwekerij. Het telen en verhandelen van hennep (en het fabriceren en verhandelen van andere drugs) is verboden. Hennep is een softdrug en staat op lijst II van de Opiumwet. De aanwezigheid van een hennepplantage zorgt onder meer voor brandgevaar door kortsluiting en lekkage. De schade die door de hennepteelt aan woningen en andere panden wordt veroorzaakt, is bovendien vaak groot.
Twee beleidsregels samengevoegd tot één
Verder komt het voor dat criminelen die zich bezighouden met illegale hennepteelt onderling geweld gebruiken. Dit kan ook risico’s opleveren voor omwonenden. In de nieuwe “Beleidsregel handhaving Wet Damocles 2018” staat hoe de gemeente Heemskerk omgaat met drugsvondsten. In 2014 waren twee aparte beleidsregels vastgesteld. De ene gold voor hennepkwekerijen. De andere voor andersoortige drugsvondsten. In de nieuwe beleidsregel zijn beiden samengevoegd en aangescherpt.
De beleidsregel heeft zowel betrekking op woningen (ook woonwagens, woonschepen en woonketen) als op loodsen, schuren of bedrijfsruimten.