Vleermuisvriendelijke verlichting Duindoornweg

25 okt 2016, 21:27 Gemeente
myotis daubentoni01
Begin oktober 2016 heeft de gemeente Heemskerk vleermuisvriendelijke verlichting geplaatst aan de Duindoornweg.
De weg ligt in het tuindersgebied, grenzend aan het Noordhollands Duinreservaat. In dit gebied komen veel vleermuizen voor, daarom is er gekozen voor meer natuurvriendelijke lampen die minder schadelijk zijn voor de dieren. Aan de Duinweg wordt binnenkort ook een aantal van deze LED lampen geplaatst.
In verband met veiligheid zijn steeds meer locaties verlicht. Naast energieverbruik heeft nachtelijk kunstlicht ook invloed op de levenscyclus en het gedrag van dieren. Om lichthinder te voorkomen heeft de gemeente Heemskerk in het dierenwelzijnsbeleid opgenomen dat er bij parkachtige gebieden en gebieden die grenzen aan natuurgebieden, rekening wordt gehouden met dieren bij de keuze van verlichting. Voor de Duindoornweg is er gekozen voor amberkleurige lampen. Vleermuizen hebben het minste last van deze kleur.