Smakelijke Moestuinen voor peuters in Heemskerk

Foto: d'Evelaer

Vrijdag 13 april heeft wethouder Cees Beentjes het startschot gegeven voor het project ‘Smakelijk Moestuinen’ van Peuteropvang d ‘Evelaer en Welschap Kinderopvang, waardoor ook de allerkleinsten in Heemskerk in de moestuin aan de slag gaan .

Peuteropvang d’Evelaer en vier locaties van Welschap Kinderopvang (De Kangeroe, De Waterval, De Vennen en de Woelwaters) gaan de komende drie jaar met moestuinen aan de slag. Op deze manier willen zij kinderen en ouders bewust maken van de waarde van groenten en het belang van een gezond voedingspatroon bij kinderen jonger dan 4 jaar.

JOGG (Jongeren op Gezond Gewicht) van gemeente Heemskerk zet zich in voor een gezonde omgeving voor jongeren, waarvan het stimuleren van het eten van groente en fruit een belangrijk onderwerp is. Daarom slaan BuurtLAB en JOGG de handen ineen om gezond eten voor de peuteropvang en kinderdagverblijf te stimuleren. Wethouder Cees Beentjes vulde samen met de peuters de eerste moestuinbak met grond. Daarnaast benadrukte hij het belang van het bevorderen van het eten van groente en fruit bij kinderen (tussen de nul en dertien jaar).

Smakelijke Moestuinen Peuterproef
Dankzij de Smakelijke Moestuinen leren peuters groenten kennen; hoe groenten groeien, hoe zij ruiken en eruit zien, maar vooral ook hoe zij smaken. Het programma biedt een speelse manier om kinderen te leren dat groenten bij de dagelijkse maaltijd horen én hoe lekker en gezond ze zijn. De moestuinen zijn een mooie start voor kinderen om op latere leeftijd weer verder te werken met de Groene Hart schooltuinen op de basisscholen in Heemskerk.

Resultaten en ervaringen
De kinderdagverblijven en peuterspeelzalen in gemeenten die al langer met de moestuinen werken zijn positief. Uit de evaluatierapporten blijkt dat deelnemende kinderen op de lange termijn meer groente eten dan niet deelnemende kinderen. Ook is de ervaring van ouders dat kinderen in de thuissituatie ook minder weerstand bieden tijdens het eten van groente.

Informatie
Voor meer informatie kan contact worden opgenomen met JOGG regisseur Heemskerk, tel.  06-55285931 of via e-mail [email protected]