Het Rinket opent ‘huiskamer’ voor basisschooljeugd

Naast spelen ook belangstelling voor bijzondere beroepen.
Foto: Welschap Welzijn

HEEMSKERK – Een veilige en gezellige plek om na schooltijd te chillen, te spelen en dingen van en met elkaar te leren voor kinderen van 6 tot en met 12 jaar.

In Heemskerk bij Basisschool Het Rinket wordt vanaf oktober een speciale ‘huiskamer’ geopend. Hier creëren vrijwilligers en jongerenwerkers van Welschap elke dinsdag, na schooltijd, een fijne plek voor kinderen uit de wijk.

Het ‘Huiskamerproject’ heeft als doel kinderen tussen de 6 en 12 jaar, van basisschool Rinket maar ook uit de wijk, een plek te geven waar ze na schooltijd terecht kunnen. Op deze manier hoeven de kinderen niet op straat te zwerven maar hebben zij een gezellig en veilig onderkomen. Ze kunnen er terecht met al hun vragen en behoeftes maar ook gewoon lekker chillen. Er zijn kasten vol spellen, ze kunnen sporten, tekenen of schilderen en incidenteel is er een interessante gastspreker. Als het weer te mooi is om binnen te blijven, is er op het schoolplein genoeg leuks te beleven. De aanwezige vrijwilligers zorgen ervoor dat kinderen met elkaar verbonden worden, activeren ze en geven antwoord op vragen.

Ook ouders zijn welkom
Naast dat het een warm nest is voor alle kinderen uit de wijk, mogen ook de ouders aanschuiven voor een kopje koffie of thee, een gezellig praatje of informatie. De inloop is vrijblijvend en niemand is ergens tot verplicht, behalve natuurlijk normaal met elkaar omgaan. Kinderen mogen zelf weten wat ze gaan doen, individueel bezig zijn en zichzelf ontplooien of gezellig meedoen aan een groepsactiviteit.

Niet mogelijk zonder vrijwilligers
In ‘de huiskamer’ proberen vrijwilligers kinderen met elkaar te verbinden en ze te activeren. Dit is vooral belangrijk bij kinderen die normaal snel achter een computer duiken of thuis op de bank gaan zitten Netflixen. De kids leren dat bewegen en samen spelen gezond is. Soms komen er gastsprekers iets vertellen uit de praktijk, dit zijn dan sprekers met een speciaal beroep zoals hulpverleners, politieagenten of de dierenambulance. Op deze manier laten de vrijwilligers de kinderen op een positieve manier in aanraking komen met serieuze onderwerpen. Een van de uitdagingen is om de aanwezigen enthousiast te maken om iets te ondernemen of te organiseren. De vrijwilligers richten zich op het zelf organiserend vermogen van de kinderen en laten ze activiteiten bedenken die ze echt mogen uitvoeren.

Wil je meehelpen? Dat kan!
Voor het Huiskamerproject is Welschap nog op zoek naar (een of meerdere) vrijwilliger(s) die het jongerenwerk willen ondersteunen. Lijkt het jou leuk om dinsdags tussen 14.30 en 16.00 uur met de kids te werken en hou je van een uitdaging? Dan zijn zij op zoek naar jou! De Huiskamer bij Het Rinket start begin oktober. Voor meer informatie kun je bellen en/of mailen naar Emile van der Wal, 06 39862007 of [email protected].