Keramiek van Hanneke Engel in gemeentehuis Heemskerk

Foto: Heemskerk Nieuws / Dennis Mantz

HEEMSKERK – Hanneke Engel opent het expositiejaar 2015 van Stichting Kijk!Heemskerk met werken van keramiek. Op 31 januari om 13.30 uur opent wethouder Aad Schoorl de expositie in de hal van het gemeentehuis. De kunstwerken zijn tot 27 februari te bewonderen.

Hanneke Engel (Rijswijk, 1963) maakt altijd abstract werk. Haar inspiratie haalt ze uit heel diverse bronnen. Het kan een opvallende schaduw zijn van een gebouw of voorwerp, een herhalend patroon in de natuur, een bestratingspatroon, het profiel van een band, et cetera. Het werk krijgt geen naam mee, want dan stuurt ze de kijker naar haar kunst te veel een bepaalde kant op. Het is voor de kunstenaar een prachtige ervaring om te merken dat verschillende bezoekers haar werk steeds weer met totaal verschillende zaken associĆ«ren. In 2007 ontdekte ze bij toeval een techniek om klei in plakjes te verwerken. Dat is sindsdien de basis van al haar werk. Van grote vaasvormige objecten tot fragiele wandpaneeltjes, in grove chamotteklei of in kwetsbaar porselein: de bouwsteen waarmee ze worden gemaakt is het ‘plakje klei’.

Exposeren doet ze regelmatig op keramiekmarkten in Nederland, BelgiĆ« en Duitsland. In Den Haag won ze in 2011 op de ‘Kunst- en Keramiekdagen’ de publieksprijs. In Oldenburg won ze in 2012 de eerste prijs.

Ovenist

Hanneke Engel heeft een beroepsopleiding als meester-kleermaker gevolgd. Na een tijd met textiel te hebben gewerkt bleef toch de oude jeugdliefde, ‘klei’, trekken. Ze volgde diverse opleidingen in de keramiek bij kunstenaars in de regio. Ze besloot van keramiek haar beroep te maken, en volgde de driejarige opleiding ‘Ambachtelijke Keramische Technieken’ bij SBB in Gouda. In haar examenjaar begon ze als oveniste aan diezelfde opleiding, en was daarmee verantwoordelijk voor het stoken van het werk van de cursisten. Vele tienduizenden objecten heeft ze in de ovens gezet. Dat leverde een onschatbare hoeveelheid ervaring op, die in het dagelijkse werk met keramiek nog steeds van pas komt. Ze heeft haar eigen atelier in Hazerswoude-Rijndijk.

Zie voor meer informatie http://www.hyla-cinerea.nl/