Heemskerk doet mee aan het PIENTER-onderzoek

Foto: RIVM (via Gemeente Heemskerk)

‘Zijn we in Nederland nog goed beschermd tegen infectieziekten zoals polio of mazelen?’ Dat is de centrale vraag bij het PIENTER-onderzoek dat binnenkort in Heemskerk en in 47 andere Nederlandse gemeenten van start gaat.

PIENTER staat voor ‘Peiling Immunisatie Effect Nederland Ter Evaluatie van het Rijksvaccinatieprogramma’.

Per gemeente worden ongeveer 500 inwoners tussen 0 en 89 jaar uitgenodigd om mee te doen aan het PIENTER-onderzoek. Dit landelijke onderzoek wordt in 48 Nederlandse gemeenten uitgevoerd door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). In Heemskerk gebeurt dit in samenwerking met de gemeente Heemskerk en de GGD Kennemerland.

Hoe gaat het PIENTER-onderzoek in z’n werk?
Wie is uitgenodigd om mee te gaan doen, vult een vragenlijst in over de gezondheid. Ook krijgt de deelnemer een uitnodiging om langs te komen op een inloopspreekuur voor een bloed- en speekselonderzoek. Tijdens het spreekuur is er ook een mogelijkheid om mee te doen aan een extra onderzoek naar antibioticaresistentie. De deelnemer ontvangt hiervoor een cadeaubon. Meedoen aan het PIENTER-onderzoek is geheel vrijwillig.

Waarom het PIENTER-onderzoek?
De resultaten van dit onderzoek laten zien hoe goed Nederlanders beschermd zijn tegen infectieziekten waartegen gevaccineerd wordt. Waar vroeger veel mensen aan infectieziekten stierven, is men daar tegenwoordig veel beter tegen beschermd. Door grotere welvaart en verbeterde hygiëne maar ook door vaccinaties. Zo’n 95% van de Nederlandse kinderen doet mee aan het Rijksvaccinatieprogramma. Al bijna 60 jaar geeft dit vaccinatieprogramma bescherming tegen infectieziekten die nu weinig meer voorkomen. Als die bescherming vermindert, wordt de kans op epidemieën groter. Daarom moet regelmatig onderzocht worden of de bescherming tegen infectieziekten nog optimaal is.

Kijk voor meer informatie op www.rivm.nl/pienteronderzoek.