Friesland, Gelderland en Overijssel viert vakantie op camping Noorddorperbos in Heemskerk

Foto: IJmond Nieuws

Het is zomer. We gaan op vakantie. Ook in Heemskerk. Bijvoorbeeld voor een verblijf op camping Noorddorperbos.

Vakantiegangers uit alle delen van Nederland weten deze kampeerplek te vinden. “De leuke sfeer, de kleinschaligheid en dat je vlakbij de duinen en het strand bent maakt de camping leuk”, zegt een campinggast uit Gelderland.

De camping heeft zesentwintig trekkersplaatsen en dertien chalets. “Een vakantieplek voor de rust- en natuurzoeker, wandelaars en fietsers”, vertelt eigenares Ina Beentjes aan IJmond Nieuws. “We hebben jonge gezinnen met kinderen tot een jaar of tien en de echtparen, de vijfenvijftigplussers.”

Of de zon nu schijnt of niet. De omgeving biedt de kampeerders onder alle weersomstandigheden genoeg. Ina Beentjes: “Als het mooi weer is kunnen mensen naar het strand of mooie fietstochten maken. Is het weer iets minder dan zijn de steden Alkmaar, Haarlem en Amsterdam vanaf de camping goed bereikbaar.” Dat beaamt een campinggast uit Friesland. Hij gaat vandaag, nu het weer wat wisselvallig is, een dagje naar Amsterdam. Over zijn verblijf op de camping zegt hij: “Het is een lekkere gemoedelijke camping, hele leuke eigenaars en absoluut heel fijn!”

Dat vindt ook een echtpaar uit Kampen (Gelderland). Dit stel viert hun vakantie al voor de derde keer op deze plek. “Makkelijke mensen, dus dat bevalt ons”, zeggen ze, “Dat kun je zien. Onze kat is er ook bij. Nou dat wordt geaccepteerd, dus dat is makkelijk.”

De campinggasten zijn tevreden. Toch zou eigenares Ina Beentjes willen uitbreiden, zeker nu haar dochter haar gaat opvolgen, maar vooralsnog heeft de gemeente daar geen toestemming voor gegeven.

De rustig gelegen camping ligt aan de Noorddorperweg in buurtschap Noorddorp aan de noordkant van Heemskerk. De inwoners van de buurtschap waren vroeger vrijwel allemaal actief in de agrarische sector. Tegenwoordig niet meer. “Ik hoop dat de gemeente gaat inzien dat er een andere economische poot tot groei kan komen”, zegt Ina. “Daar hopen we al tien jaar op, maar of dat gaat lukken is nog maar de vraag.”