Met de bus naar het eerste Democratiefestival in Nijmegen

02 sep 2019, 15:38 Nieuws
IJMOND - Met de bus naar het eerste Democratiefestival in Nijmegen. Alle gemeenten uit Nederland hadden afgelopen weekend de mogelijkheid om met lokale politici en inwoners met de bus naar dit festival te gaan. Ook de IJmond was, met ruim veertig personen, vertegenwoordigd.
Vrijdagochtend 30 augustus stapten, stipt om half negen, politici samen met inwoners uit Heemskerk, voor het gemeentehuis aan de Maerten van Heemskerckstraat in de bus. Daarna werden de 'buren' uit Velsen opgehaald om gezamenlijk in Nijmegen de democratie te vieren.
Iedereen welkom
Het festival bracht, op vrijdag 30 en zaterdag 31 augustus, mensen uit heel Nederland samen. Personen die elkaar in het dagelijks leven niet snel ontmoeten. Op het festival kon Iedereen meepraten over actuele onderwerpen: waar sta jij in de discussie over kernenergie of de kosten voor de gezondheidszorg? Ook kon je met politici in debat, of stelling nemen op het JA/NEE veld. Luisteren naar persoonlijke verhalen onder de wilgen op het Waalstrand. Wandelen of fietsen naar bijzondere plekken op en rond het eiland. Door zelf je festivalprogramma samen te stellen kon je een mix maken van inhoud met festivalpret, want op het festivaleiland kon je ook een rondje maken in de draaimolen of chillen op het strand.
(RTV Heemskerk maakte een impressie van deze dag. Klik op de hoofdfoto voor het videoverslag)
Vier de democratie
Omdat democratie niet vanzelfsprekend is, werd dit gevierd op het Democratiefestival. Vieren dat we in een land leven waar iedereen zijn of haar mening mag geven, waar verschillen mogen zijn en waar samen keuzes gemaakt worden hoe moeilijk dat soms ook is. In steeds meer landen staat de democratie onder druk. De polarisatie lijkt het steeds meer te winnen van het compromis. Als we meer met elkaar praten naar elkaar luisteren komen we misschien dichter bij elkaar. Dat was de insteek van de initiatiefnemers van het festival.
Vrijheidslezing van Eric Corton
Eric Corton was vrijdag 30 augustus één van de sprekers op het festival. In het Boscotheater droeg hij zijn 'Vrijheidslezing' voor. Hij vraagt zich af, hoe gaan we eigenlijk om met die vrijheid in een veranderende wereld? Kunnen we die grote mate van vrijheid eigenlijk wel aan? Vrijheid voor de één, betekent soms zelfs onvrijheid voor de ander. De tegenstelling en de vraag hoe we daar mee om moeten gaan vormen de basis voor Cortons lezing. Deze lezing is geboren in vrijheid en uit respect voor elkaar. Hieronder fragmenten uit de 'Vrijdheidslezing' van Corton: